APL – Praktik utomlands under gymnasiet

Yrkesprogrammen på gymnasiet erbjuder dig som student en möjlighet att göra dina praktik utomlands. Här får du mer information om hur du kan göra din praktik utomlands.

Studenter sitter i en trappa och är glada

APL står för arbetsplatsförlagt lärande och är en praktik som erbjuds på yrkesprogrammen i gymnasiet. Vissa av dessa yrkesprogram kan också erbjuda dig som student en möjlighet att genomföra din praktik på en arbetsplats utomlands. Detta är möjligt genom ett program som kallas för Atlas praktik. Genom programmet kan gymnasieskolorna söka samarbetspartners i andra länder som därefter kan erbjuda en utlandsförlagd APL.

Här kan du hitta yrkesprogram som erbjuder praktik utomlands

Möjligheter till praktik utomlands

En praktik utomlands kan ge dig mängder av erfarenheter och lärdomar om andra miljöer, kulturer och även om dig själv. Du lär dig hur det är att arbeta utomlands inom det yrke du utbildar dig till, du får ett kulturellt utbyte och du får möjlighet att förbättra dina språkkunskaper lite extra. Det finns möjlighet att göra praktik i princip alla länder i hela världen.

Är du intresserad av att ha din praktik utomlands ska du i första hand kontakta studie- och yrkesvägledaren på den gymnasieskola du går på eller ska gå på för att se vad det finns för möjligheter att göra din praktik utomlands. På gymnasium.se kan du i skolornas presentationer se om skolan har samarbeten med organisationer utomlands och kan erbjuda APL utomlands via dessa organisationer.

Kommunikationsteamet

gymnasium.se (Visa mer)
Den här artikeln är skriven av kommunikationsteamet på gymnasium.se. Vi vill skapa lärorikt, intressant och inspirerande innehåll som kan hjälpa dig att göra rätt gymnasieval. Vi tar bland annat fram information om allt från program och unika profiler till pluggtips och spännande reportage. Vi som ingår i kommunikationsteamet har tillsammans en lång och bred erfarenhet inom kommunikation. Här jobbar bland annat journalister, digitala strateger, grafiker och retoriker som alla delar samma vision – att hjälpa dig med ditt gymnasieval! (Mindre)

Om