Maxa ditt pluggande med pomodoro-metoden

Har du svårt att koncentrera dig när du ska plugga inför något? Testa pomodoro-metoden – en effektiv studieteknik.

Pomodoro-klocka och person som pluggar

Om du har en inlämning till skolan eller ska plugga till nationella proven kan du ta hjälp av pomodoro-metoden. Det är en studieteknik som hjälper dig att fokusera och som får dig att plugga mer effektivt. Pomodoro-metoden uppfanns i slutet av 1980-talet av italienaren Francesco Cirillo. Syftet med studietekniken är att du ska dela upp dina pluggperioder i kortare pass och varva dessa med små pauser. För att hjälpa dig att komma igång med pomodoro-metoden går vi igenom den steg för steg.

Pomodoro-metoden steg för steg

1. Välj en uppgift som du behöver fokusera på💡

Först och främst väljer du en uppgift att fokusera på. Det kan vara en inlämningsuppgift till skolan eller något du behöver plugga på inför nationella proven.

2. Sätt en timer på 25 minuter och fokusera på din uppgift ⏰

Under dessa 25 minuter är det fullt fokus på din inlämningsuppgift utan några som helst avbrott. Ta bort alla störningsmoment i form av mobil och stäng av dina notiser så att du helt och hållet kan fokusera på din uppgift. Skulle du ändå bli distraherad, skriv ned det som distraherar dig på ett papper så att du kan ta hand om den senare. Återgå direkt till din uppgift.

Denna 25-minutersperiod kallas för “Pomodoro” och betyder tomat på italienska. Metoden har fått sitt namn efter den tomatformade kökstimern som finns i de italienska köken.

3. När klockan ringer är det dags för 5 minuters paus 🍎

När det har gått 25 minuter är det dags för fem minuters paus och du kan lägga ifrån dig uppgiften för en stund. Du kan ta en bensträckare, passa på att hämta något gott att äta eller dricka eller göra något annat som du tycker är avkopplande eller roligt.

4. Upprepa processen fyra gånger ⏳

Efter fem minuters paus gör du om processen en gång till och pomodoro-metoden ska nu upprepas fyra gånger. Kom ihåg att sätta ett kryss för varje period du gjort, arbetspass och paus inräknat.

5. Dags för längre paus ☕

När du har upprepat metoden fyra gånger har du arbetat effektivt i 100 minuter och du är väl värd en längre paus. Denna paus ska vara cirka 15–30 minuter.

6. Gör om proceduren 🍅

För att uppnå optimal effekt med dina studier ska du fortsätta med detta upplägg under resten av dagen. Gör om proceduren tills du känner dig redo att lämna in din uppgift eller tills du känner att du har uppnått maximal kapacitet av ditt pluggande.

Vi hoppas att du får väl användning av pomodoro-metoden och önskar dig lycka till med ditt pluggande! Om pomodoro-metoden inte passar dig kan du läsa om fler studietips och studietekniker.

Här hittar du fler studietips och studietekniker

Annonser