Så får du bättre betyg i skolan – 7 pluggtips

Vill du veta hur du kan få bättre betyg? gymnasium.se ger dig sju smarta pluggtips som kan hjälpa dig på traven!

Det finns inga genvägar för att få bättre betyg i skolan – det är du som måste göra jobbet. Att få bättre betyg hänger ihop med att hitta en studieteknik som passar dig, men också att utnyttja lektionerna i skolan och att ställa rätt frågor till dina lärare.

1. Ställ frågor under lektionerna

Om du ser till att förstå det du behöver under lektionerna blir det mycket enklare att plugga på egen hand sen. Läraren finns till för att svara på frågor och för att förklara så att du hänger med. Känns det läskigt att fråga kan du tänka att det säkerligen finns flera i klassen som undrar samma sak – du gör alltså flera en tjänst genom att våga fråga!

2. Anteckna så mycket du kan

Med anteckningar från lektionen blir det lätt att plugga. Du har något att bygga vidare på när du ska plugga på egen hand sen. Att anteckna under lektionen hjälper dig också att fokusera på vad läraren säger, och att inte låta tankarna vandra iväg på annat. Du kommer med stor sannolikhet komma ihåg mer om du antecknar.

3. Få koll på betygskriterierna

Be din lärare förklara betygskriterierna så att du kan sätta upp mål med pluggandet. Fråga hur du ligger till och om det finns något speciellt du behöver fokusera på för att nå det betyg du vill. Då vet du också vad du behöver fokusera på när du pluggar hemma.

4. Dela upp pluggtiden

Att plugga flera timmar i sträck kan bli överväldigande. Det slutar med att ditt fokus vandrar iväg någon annanstans och att kunskapen inte fastnar. Inte särskilt motiverande, eller hur? Lösningen är att dela upp din pluggtid i flera kortare intervaller med paus emellan. Välj vad du ska plugga – sen kan du göra så här:

• Sätt en timer på 25 minuter och plugga tills klockan ringer
  • Ta en paus i fem minuter
  • Sätt dig för att plugga i 25 minuter igen
  • Upprepa fyra gånger

När du gjort om det här fyra gånger kan du ta en längre paus i 15–30 minuter, sen gör du samma sak igen. Det här kallas för Pomodoro-tekniken och det är en av många tekniker som kan hjälpa dig att hålla fokus och underlätta inlärningen.

5. Skriv ner det du vill komma ihåg för hand

Visste du att det finns forskning som visar att vi lättare kommer ihåg det vi skrivit för hand? Skriver du på datorn skriver du helt enkelt för snabbt för att komma ihåg det. Varva läsning och att skriva på datorn med att skriva ner saker för hand för att vara säker på att det fastnar! Några tips på hur du kan göra det:

• Renskriv dina anteckningar från datorn i ett anteckningsblock
  • Skriv sammanfattningar med den viktigaste informationen från en lektion
  • Gör pluggkort där du skriver ner frågor och svar
  • Skriv ner stödord som sammanfattar det du precis läst i ett kapitel

6. Hitta vad som får dig att komma in i “plugg-mode”

Vad ger dig flow? Är det när du sitter ordentligt vid ett skrivbord, tar på dig vanliga kläder istället för mjukisar eller när du precis tagit en promenad? Vi har alla olika saker som får oss att känna oss fokuserade – hitta vad som hjälper dig och använd det! Ta på dig ett par glasögon, lyssna på avslappnande musik eller stäng av alla störmoment.

7. SOV!

Japp, det stämmer! Det tjänar inget till att sitta vaken en hel natt för att plugga till provet dagen efter. Plugga på dagen och sov på natten så vågar vi lova att du kommer komma ihåg mer och prestera bättre. Sömnen är superviktigt för minnet och koncentrationen.

Jag vill ha mer tips om studieteknik

Det finns som sagt inga genvägar till att få bättre betyg i skolan. Hittar du bara den studieteknik som passar dig kommer du ha lättare att få bra resultat på proven, kunna fokusera bättre på inlämningsuppgifter och inte behöva stressa över skolan. Och kom ihåg – du är inte ensam! Prata med dina lärare, kompisar eller en vuxen om du vill ha hjälp.

Annonser