Hur du höjer dina betyg i engelska

Vad behöver man mest lägga krut på när man lär sig engelska? Är det muntliga eller det skriftliga? Och behöver du ha bekantat dig med engelskan innan du började plugga?

böcker

Vad behöver man mest lägga krut på när man lär sig engelska? Det muntliga eller det skriftliga? Och behöver du ha bekantat dig med engelskan innan du började plugga? gymnasium.se reder ut kunskapskraven för kärnämnet engelska.

Det engelska språket omger oss i vår vardag, i allt från sociala medier till böcker och film. Men den engelskan du lär dig på gymnasiet kräver mer av dig än det du kanske använder dig av i vardagen. För att få bra betyg i engelska gäller det därför att lägga tid på att utveckla ditt ordförråd, träna på uttal och skriva akademiska texter. Oavsett vilken nivå du är på nu, så finns det säkert saker du kan finslipa för att bli vassare på engelska och kanske till och med hjälper dig att höja ditt betyg.

Undervisningen i ämnet engelska ska enligt skolverket ge eleverna förutsättningar att utveckla:

1. Förståelse av talad och skriven engelska samt förmåga att tolka innehållet.
  2. Förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.
  3. Förmåga att använda språkliga strategier i olika sammanhang.
  4. Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och situationer.
  5. Förmåga att diskutera och reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

Men vad menas med det och hur, mer konkret kan man förbättra sig?

För att höja sig skriftligt

Betygskriterierna för att formulera sig i skrift handlar om att du måste vara tydlig i ditt sätt att skriva, vara varierad och kunna uttrycka dig ledigt i skrift. Men när man sitter och ska börja skriva kan det lätt bli så att man försöker uttrycka sig så komplext som möjligt, vilket inte är tanken. Det är viktigt att du använder orden du kan, för när det sätts i en kontext där orden inte bär kan meningsbyggnaden förlora sitt syfte och bli fel. Det kan därför vara bra att skriva ned några engelska glosor i en bok när du läser en text - ord du inte kunde innan. Ett annat tips är att läsa  engelska böcker för att få ett utökat ordförråd och större förståelse för språkets meningsbyggnad.

För att höja sig muntligt och hitta sin strategi

Även om man kollar serier, filmer och följer engelska Instagramkonton kan man fortfarande sakna förmågan att prata engelska avslappnat. Engelskan kan låta väldigt bra i huvudet, men när man väl blir pressad till att prata inför folk kan det bli svårt. För att engelskan ska sitta krävs att man tränar regelbundet. För att bli mer bekväm med att prata engelska och förbättra ditt uttal kan det vara ett bra tips att få in som rutin att prata med vänner och familj en stund varje dag. Kanske har du någon engelsktalande kompis du kan träna på?

Vi har sammanställt tre artiklar inom de tre olika grundämnena; Matematik, engelska och svenska där vi försöker förtydligar hur du kan utveckla dina förmågor inom ämnet. Läs vidare här för svenska  och matematik.

Källa: Skolverket

Annonser