5 tips för att lyckas på nationella provet i matte

Stress infor nationella proven är är vanligt, därför är det bra att plugga smart för att se till att du är redo. Här hittar du fem stycken riktigt bra och värdefulla tips!

Nationella proven kan vara en stressfull tid för många elever. Därför kan det vara bra att plugga smart, så att du kan känna att du har stenkoll inför provet när det väl är dags. Här hittar du fem stycken riktigt bra och värdefulla tips från ett av Sveriges största läxhjälpsföretag Allakando som kan hjälpa dig att få bra betyg på nationella provet i matte!

Tips 1. Lägg fokus på rätt uppgifter

För att kunna prestera bra på nationella provet, gäller det att du prioriterar vad som är viktigt för att kunna nå resultatet som du siktar på. Slösa alltså inte tid på att fastna på E-uppgifter om du egentligen siktar på ett A! Tvärtom gäller också, slösa inte tid på A-uppgifter om du har svårt för E-uppgifterna. En riktigt bra grundförståelse gynnar alla oavsett vilket betyg man siktar på!

I denna tabell kan du enkelt se vilka uppgifter som är relevanta för dig och din personliga målsättning:

Betygsmål E-uppgifter C-uppgifter A-uppgifter
E Gör alla Gör enstaka Gör inga
D Gör alla 50 % Gör inga
C 50 % Gör alla Gör enstaka
B 20 % Gör alla 50 %
A 10 % 50 % Gör alla

Tips 2. Ställ dessa fem frågor till dig själv ifall du fastnar på en uppgift

Det är enkelt att fastna på en uppgift, men det är ännu enklare att bryta ned den så att du faktiskt kan lösa den! Dessa fem steg gör att du systematiskt kan lösa de flesta matteuppgifter, oavsett hur klurigt det är.

Steg 1: Vad frågar de efter?

Börja med att omvandla frågan till något matematiskt som går att beräkna.

Steg 2: Vad behöver jag veta för att kunna ta reda på det de frågar efter?

Skriv ner alla eventuella formler som du behöver kunna för att lösa beräkningen.

Steg 3: Vad får jag veta i uppgiften?

Nu är det dags att skriva ner allt som du fick reda på i uppgiften. Ibland behöver man omvandla några delar för att kunna gå vidare.

Steg 4: Finns det några samband jag kan använda?

Identifiera vilka samband som finns i uppgiften.

Steg 5: Gör själva beräkningen

När du har skrivit ner allt som behövs för att utföra beräkningen kan du börja tackla kärnfrågan i uppgiften. För varje steg i uträkningen så kan du skriva på en ny rad. På så sätt blir allt klart och tydligt, så att du enkelt kan följa alla ändringar som görs!

Tips 3. Gör de uppgifter som du lär dig mest på

Se till att räkna om de uppgifter som du inte klarade av första gången. Ett extra försök gör att du får en bra förståelse ifall en liknande uppgift skulle dyka upp på nationella provet!

Det förra tipset är en utmärkt metod för att bryta ner uppgiften så att du förstår vad du missade förra gången och vad som krävs för att du ska kunna lösa den vid detta försök.

Detta är dessutom ett bra sätt att identifiera vilka luckor som du har i dina mattekunskaper!

Tips 4. Öva på ett gammalt nationellt prov på tid

En stor del av nervositeten inför nationella proven är att man inte vet hur provet kommer se ut. Att läsa igenom gamla prov är därför ett bra tips som gör att du bekantar dig med provets format och får en idé av hur en typisk uppgift ser ut.

Ta det ett steg längre och skriv ett tidigare nationellt prov på tid! Tidspressen ger dig en realistisk förståelse för hur provet kommer vara upplagt, samtidigt som du får testa dina mattekunskaper!

Tips 5. Formelbladet är din bästa vän

Ett av de få stöden som du får ha med dig under nationella proven är ett formelblad. Studera formelbladet väl innan provet och bekanta dig med alla delarna. På så sätt kan du spara mycket tid, då du redan kan det innan och utantill!

Det viktigaste här är inte att komma ihåg själva formlerna då det ofta kan vara rätt invecklat, men se till att du vet exakt var alla sektioner är placerade på formelbladet.

Vi hoppas verkligen att dessa tips kan hjälpa dig inför nationella provet. Genom att börja använda dessa tips redan nu i ditt pluggande så blir du snabbt expert på att besegra alla kluriga delar i matematiken.

Vill du fler bra studietips? Besök läxhjälp.nu eller kolla in allt om nationella proven här på gymnasium.se. Lycka till!

Annonser