Restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)

På restaurang- och livsmedelsprogrammet får du lära dig om matlagning, bakning, service och företagande. Programmet leder till en yrkesexamen och du kan börja jobba direkt efter gymnasiet som till exempel kock eller konditor.

Servering av plockmat med bricka

Vill du jobba med mat, dryck eller servering? På restaurang- och livsmedelsprogrammet kretsar utbildningen kring måltiden. Du lär dig om såväl matlagning och bakning som service och företagande. Programmet är ett bra val för dig som vill jobba inom restaurang eller i butik efter gymnasiet.

Genom att gå restaurang- och livsmedelsprogrammet får du en yrkesexamen och kan börja jobba direkt efter gymnasiet eller utbilda dig vidare på en yrkeshögskola. På programmet ingår minst 15 veckor APL, arbetsplatsförlagt lärande, där du får prova på att vara ute på en arbetsplats. Om du vill ha mycket praktik under din gymnasieutbildning kan du även gå restaurang- och livsmedelsprogrammet som lärlingsutbildning. Då får du samma yrkesexamen, men halva utbildningen består av APL. Om du istället vill studera vidare på högskola eller universitet efter gymnasiet kan du alltid lägga till kurser för att få högskolebehörighet.

Se alla skolor som har restaurang- och livsmedelsprogrammet här

Det här får du lära dig på restaurang- och livsmedelsprogrammet

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är ett yrkesprogram där du lär dig hantverket inom professionell matlagning, bakning och servering, både genom traditionella och moderna metoder.

Programmet ger en helhetsförståelse kring restaurang- och livsmedelsbranschen. Du får kunskap om produktionskedjan, där bland annat djurhållning, odling och transport ingår. Du lär dig om planering, organisation och ekonomi, arbetsmiljö och hygien samt näringslära och hantering av olika livsmedel. Dessutom får du utveckla dina förmågor inom service och kommunikation.

Inriktningar på programmet

Det finns två inriktningar på restaurang- och livsmedelsprogrammet: bageri och konditori eller kök och servering.

Bageri och konditori

På den här inriktningen får du lära dig mer om bageri och konditori. Du får lära dig om hantverket för att kunna jobba både på liten och stor skala. Inriktningen bageri och konditori på restaurang och livsmedelsprogrammet kan leda till yrken som bagare eller konditor.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning bageri och konditori

Kök och servering

Inriktningen kök och servering ger dig kunskap om matlagning i restaurang, servering och arbete i bar. Kök och servering är ett bra val för dig om du vill jobba som till exempel kock, servitris eller servitör.

➡️ Se alla gymnasium med inriktning kök och servering

Så blir du behörig till restaurang- och livsmedelsprogrammet

För att kunna söka till restaurang- och livsmedelsprogrammet behöver du godkända betyg i:

• Svenska eller svenska som andraspråk
  • Matematik
  • Engelska
  • Minst fem andra ämnen

Vad kan man bli efter restaurang- och livsmedelsprogrammet?

Restaurang- och livsmedelsprogrammet är ett yrkesprogram, vilket innebär att du är redo för arbetslivet direkt efter gymnasiet. Du kan jobba som till exempel servitör eller servitris, bartender, konditor eller bagare.

Från och med höstterminen 2023 kommer alla yrkesprogram att ge högskolebehörighet, det innebär att du kan studera vidare på både universitet, högskola eller yrkeshögskola efter att du har gått programmet. Här kan du läsa mer om vilka yrken du kan bli efter restaurang- och livsmedelsprogrammet. Låter det här som en gymnasieutbildning för dig?

Läs mer och hitta din gymnasieskola här

Poängplan för restaurang- och livsmedelsprogrammet (RL)

Gymnasiegemensamma ämnen
900 p