F i betyg, vad är det?

Går du i nian och oroar dig för att du fått F i ett eller flera ämnen? Vad händer när du blivit underkänd i ett ämne, kan du fortfarande söka in till gymnasiet? Vi hjälper dig genom att svara på frågor som dessa. För det finns fortfarande möjlighet för dig att bli godkänd i de ämnen som du fått F i!

F i betyg på högstadiet

När du som går i nian fått reda på dina slutbetyg kanske du oroar dig över att du blivit underkänd i ett eller flera ämnen. Vad händer när du fått ett F, kan du fortfarande söka in till gymnasiet? Frågor som denna tänkte vi hjälpa dig att reda ut. Det finns nämligen fortfarande möjlighet för dig att bli godkänd i de ämnen som du fått F i!

Introduktionsprogram

De flesta gymnasieskolor har ett program som heter introduktionsprogram. Det innebär att du kan börja på din gymnasieskola och läsa klart de kurser du saknar från högstadiet där, för att sedan hoppa på det gymnasieprogram som du vill gå. I många fall kan du även gå gymnasieprogrammet samtidigt som du läser de betyg du saknar. Så fort du är klar med att läsa upp de betyg du är underkänd i kommer du bara att plugga på det gymnasieprogram du är antagen till.

Prövning - höj ditt betyg

Elever som vill höja ett eller flera betyg kan göra en prövning. Detta kan gå till på lite olika sätt beroende på vilket ämne det är du vill höja ditt betyg i. En prövning kan exempelvis innehålla muntliga prov, inlämningar, laborationer, skriftliga prov och redovisningar. Om du vill göra en prövning - prata med studie- och yrkesvägledare på din högstadieskola eller med läraren i ämnet som du vill läsa upp.

Sommarskola kan ge dig behörighet till gymnasiet

Ett bra och snabbt alternativ att läsa upp ett betyg är att gå i sommarskola. Du går då i skolan under sommarlovet och pluggar upp de kurser som du är underkänd i, och kan sen bli behörig till gymnasiet. Ta kontakt med din högstadieskola eller hemkommun för information om vilka skolor som erbjuder sommarskola samt hur du anmäler dig till den.

Har du fått F i betyg i gymnasiet hittar du mer information här!

Annonser