Teknik eller natur – vilket program ska jag välja?

Väljer du mellan teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet? Ta reda på vad de har gemensamt och vad som skiljer programmen åt.

Elever med mikroskop i klassrum

Har du tänkt plugga vidare efter gymnasiet och är en fena på matte och fysik? Då kanske du väljer mellan teknik- och naturvetenskapsprogrammet. Vi går igenom gymnasieprogrammens skillnader och likheter – så att det blir lättare för dig att välja.

Teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet är båda högskoleförberedande program som ger dig möjlighet att plugga vidare inom just teknik eller naturvetenskap. Har du funderat på båda, men vet inte riktigt vilket som passar dig bäst? Det är inte så konstigt, eftersom programmen har mycket gemensamt. När det kommer till behörighet till vidare studier går det många gånger precis lika bra att välja vilket som, men såklart finns det också skillnader.

Det här läser du på både teknik och natur

• Matematik 1c
  • Matematik 2c
  • Matematik 3c
  • Fysik 1
  • Kemi 1

Inriktningarna som liknar varandra mest är teknikvetenskap på teknikprogrammet och inriktningen natur på naturvetenskapsprogrammet. I båda fallen läser du då också:

• Fysik 2
  • Matematik 4

Det har teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet gemensamt

Teknikprogrammet och naturvetenskapsprogrammet är de enda programmen där Matematik 1c, 2c och 3c ingår i programgemensamma ämnen – det vill säga alla, oavsett inriktning, läser de matematikkurserna. Dessutom läser du de naturvetenskapliga ämnena kemi, fysik och biologi var för sig istället för naturvetenskap som övergripande kurs (som du gör på till exempel samhällsvetenskapsprogrammet).

Det här skiljer programmen åt

NATURVETENSKAPSPROGRAMMET

Om du vill veta exakt vilka kurser som ingår kan du titta på programstrukturen för naturvetenskapsprogrammet. I stora drag passar programmet dig som är intresserad av till exempel:

• kemiska processer
  • universums uppkomst
  • laborationer
  • fältstudier
  • experiment

Exempel på typiska yrken:

• läkare
  • sjuksköterska
  • biomedicinsk analytiker

Hitta skolor med naturvetenskapsprogrammet

TEKNIKPROGRAMMET

Teknikprogrammet skiljer sig från naturvetenskapsprogrammet genom att ha mer fokus på data och produktion, exakt vilka kurser som ingår i vilka inriktningar kan du se i programstrukturen. Om du väljer teknikprogrammet kan du också välja till ett fjärde år för att få en gymnasieingenjörsexamen. Programmet passar dig som gillar bland annat:

• design
  • entreprenörskap
  • programmering
  • webbutveckling
  • arkitektur

Exempel på typiska yrken:

• ingenjör
  • programmerare
  • arkitekt

Hitta skolor med teknikprogrammet

Behörighet till vidare studier

Både teknik- och naturvetenskapsprogrammet ger bred behörighet så att du kan söka till många olika högskoleprogram. Kom ihåg att du också kan välja till kurser som individuellt val för att få en viss behörighet, om skolan erbjuder de kurserna. Du kan välja till 200 poäng genom individuellt val, vilket oftast motsvarar två kurser.

Så, hur väljer jag?

Om du redan innan gymnasiet vet att du vill plugga vidare på ett högskoleprogram kan du kolla upp vad som gäller för behörighet till just det programmet. Sedan kan du jämföra poängplanerna för olika gymnasieprogram och välja det som passar bäst.

Om du inte har bestämt dig, eller om ditt framtida val passar med flera program, är det oftast bäst att välja med hjärtat. Gå efter det du tycker verkar roligast, helt enkelt. Vill du till exempel lära dig att bygga, producera och konstruera saker eller datorsystem? Då är teknikprogrammet ett bra val. Är du istället intresserad av att göra experiment och laborationer eller lära dig mer om hur kroppen fungerar? Då är det naturvetenskapsprogrammet du ska köra på.

Fortfarande osäker?

Gör vårt gymnasietest för att se vilket program som passar dig!

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på gymnasium.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt gymnasieutbildning. Med en stor passion för utbildning skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om extra stöd, yrkesmöjligheter, studievägledning och andra gymnasierelaterade ämnen på gymnasium.se. Utöver skribent är hon även projektledare för sajtens årliga målgruppsundersökning Gymnasievalsrapporten. Denice bor och jobbar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Efter att ha studerat humanistiska programmet med inriktning språk på Hagagymnasiet i Borlänge studerade hon humaniora vid Uppsala universitet. Hon har en masterexamen i retorik och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton, USA. Hennes favoritämnen i gymnasiet var moderna språk och latin. (Mindre)

Om