Antagen som reserv – vad händer nu?

Har du blivit antagen som reserv till gymnasiet? Det betyder att du fortfarande har chans att komma in på ditt gymnasieval! Vi reder ut vad det innebär och ger några smarta tips.

Har du blivit antagen som reserv till gymnasiet? Vi reder ut vad det innebär och ger några smarta tips!

Om du blivit antagen som reserv betyder det att du fortfarande har chans att komma in på ditt gymnasieval. Du är behörig till programmet du sökt, men andra sökande har redan fyllt alla platser. Så, vad händer nu? En plats kan bli ledig om någon som redan blivit antagen tackar nej till sin plats, eller blir antagen till ett högre val.

Reservantagningen sker två gånger

Efter slutantagningen får den som inte blivit antagen till sitt första val välja om hen vill stå kvar som reserv till ett högre val för att ha möjlighet att få en plats senare, vid reservantagningen.

Reservantagningen sker vid två tillfällen. När den första reservantagningen genomförts kan du tacka ja eller nej till din plats, eller stå kvar som reserv inför den andra reservantagningen. Samma upplägg gäller för den andra reservantagningen.

Se datum för antagningen där du bor

Jag fick ingen plats vid reservantagningen – är det kört nu?

Nej! Du har fortfarande en chans att komma in om du väljer att stå kvar som reserv. Efter den andra reservantagningen är det upp till skolorna att sköta antagningen. Står du kvar som reserv kan du alltså bli kontaktad om en plats av någon anledning blir ledig.

Tips inför reservantagning

💡 Svara på antagningsbeskedet så fort som möjligt om du fått en reservplats.

💡 Gör ett sent omval om du inte kommit in på något av dina gymnasieval när första reservantagningen genomförts.

💡 Missa inte uppropet i skolan – då riskerar du att förlora din plats.

Annonser