Så blir du idrottslärare

Har du funderat på att utbilda dig till idrottslärare? Då har du hittat rätt! Här hittar du information om yrket, vad du ska studera på gymnasiet och lön för idrottslärare.

idrottslärare

Idrottslärare – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man idrottslärare på gymnasiet?

Det krävs en eftergymnasial utbildning för att få arbeta som idrottslärare, därför kan det vara bra att välja ett högskoleförberedande gymnasieprogram, kanske med idrottsprofil. Efter gymnasiet kan du sedan söka in till lärarprogrammet inom universitet eller högskola. Som idrottslärare krävs god fysik, att du tycker om att röra på dig, och att du har ett intresse för sport och idrott.

Letar du efter universitets-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till idrottslärare på universitetsnivå!

Vad gör en idrottslärare?

I yrket som idrottslärare undervisar man i ämnet idrott och hälsa i grundskolan eller på gymnasiet. Man kan också undervisa på specifika idrottsgymnasier, i särskolan, på folkhögskolor eller på lärarutbildningar. I jobbet ansvarar du för att planera undervisningen, förbereda lektionerna och att dokumentera elevernas utveckling.

Som idrottslärare är det du som ansvarar för elevernas fysiska träning under veckorna. Det är också din uppgift att väcka elevernas intresse för en allsidig träning. Det är ett yrke som är mycket utvecklande och fysiskt. Många idrottslärare upplever sitt yrke som engagerande, stimulerande och omväxlande. Det är också ett yrke som kan vara krävande både fysiskt och psykiskt. Som idrottslärare måste du vara engagerad, pedagogisk och lyhörd.

Framtidsutsikter för idrottslärare

Enligt Arbetsförmedlingen kommer arbetsmarknaden för lärare i praktiska och estetiska ämnen vara god de närmaste fem åren. På tio års sikt kommer det finnas ännu bättre möjligheter till jobb för idrottslärare. Efterfrågan på yrkesgruppen kommer att öka, samtidigt som antalet utbildade lärare inte räcker till. Alltså ser framtiden ljus ut för idrottslärare.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Idrottstränare och instruktörer m.fl.

30 000 kronor/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida