Så blir du barnmorska

Tycker du att barnmorska verkar som ett spännande yrke? Här kan du läsa mer om hur du blir barnmorska på gymnasiet, vad du har för arbetsuppgifter som barnmorska och vad du kan förvänta dig för lön.

Barnmorska – Hitta utbildning på:

Vård- och omsorgsprogrammet*  Naturvetenskapsprogrammet

*Extra kurser för full behörighet krävs

Hur blir man barnmorska på gymnasiet?

För att bli barnmorska måste man studera vidare efter gymnasiet. Därför är det bra att läsa ett högskoleförberedande program, exempelvis Naturvetenskapsprogrammet. Om du väljer att läsa Vård- och omsorgsprogrammet måste du läsa till några kurser för att få behörighet till högskolan, vilket är Matematik 2a/2b/2c, Naturvetenskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1/1a2.

Efter gymnasiet läser du vidare det treåriga sjuksköterskeprogrammet, för att få legitimation som sjuksköterska och sedan studer du barnmorskeprogrammet under 1,5 år. När hela utbildningen är klar kan du ansöka om legitimation som barnmorska hos Socialstyrelsen.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till barnmorska på universitetsnivå.

Vad gör en barnmorska?

Som barnmorska arbetar man med förlossning- och graviditetsvård, abortvård, preventivmedelsrådgivning och gynekologiska hälsokontroller. I arbetet träffar man kvinnor i olika åldrar, ungdomar, nyblivna föräldrar och nyfödda barn.

En barnmorska kontrollerar att graviditeten går bra och stödjer de blivande föräldrarna genom bland annat föräldrautbildningar. På en förlossningsavdelning ansvarar barnmorskan för stöd och vård under födseln och är med under de första timmarna att barnet är fött. En annan arbetsuppgift är att ge råd och svara på frågor om sex- och samlevnad, sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel samt vårdar kvinnan i samband med abort.

Framtidsutsikter för barnmorskor?

Under de närmaste tio åren kommer efterfrågan öka på barnmorskor, speciellt eftersom att den demografiska utvecklingen som innebär ökat antal födslar. Det beror dock på utvecklingen för skatteunderlaget och vilka möjligheter det finns att anställa inom den offentliga tjänstesektorn. Tillgången kommer öka men det kommer inte möta den ökande efterfrågan under de närmaste tio åren.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Barnmorskor

42 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020