Så blir du barnskötare

Hur blir man barnskötare på gymnasiet? Vad gör en barnskötare? Här kan du läsa mer om yrket barnskötare, dess lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Barnskötare – hitta utbildning på:

Barn och fritidsprogrammet

Hur blir man barnskötare på gymnasiet?

För dig som vill bli barnskötare är Barn- och fritidsprogrammet ett bra val av gymnasieprogram.

Vad gör en barnskötare?

Som barnskötare har du som arbetsuppgifter att ge barnen en trygg och stimulerad vistelse på en förskola. I dina arbetsuppgifter har du ett övergripande ansvar över barnen på dagarna.

Vill du arbeta med barn efter gymnasiet kan du åka utomlands och arbeta som au-pair. Du får då kombinera att passa barn med att läsa landets språk på sin fritid.

I arbetsuppgifterna som barnskötare ingår det att ge barnen mycket praktisk hjälp. Det kan till exempel handla om språkträning, sagoläsning, matning och blöjbyten.

Framtidsutsikter för barnskötare

Arbetsförmedlingens bedömning visar att det blir balans mellan tillgång och efterfrågan på jobb för barnskötare både om man tittar på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Barnskötare

24 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020