Så blir du GIS-ingenjör

Är du intresserad av analys och geografi? Då kan GIS-ingenjör vara något för dig! Vill du veta mer om hur det är att jobba som GIS-ingenjör och vad har man för lön? Här hittar du mer info om hur du blir GIS-ingenjör och vilket program du ska välja på gymnasiet för att bli GIS-ingenjör!

GIS-ingenjör – hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man GIS-ingenjör på gymnasiet?

Vill du bli GIS-ingenjör så är det ett bra val att läsa Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet på gymnasiet. Efter gymnasiet får du sedan söka in till utbildningen till GIS-ingenjör som finns inom högskola/universitet. Det finns bland annat en GIS-ingenjörsutbildning, men även Lantmätarprogrammet är en möjlig utbildningsväg.

Det kan även vara en bra idé att läsa utbildningen till Gymnasieingenjör genom ett fjärde tekniskt år på gymnasiet.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildningar? Här hittar du utbildningar till GIS-ingenjör på universitetsnivå!

Vad gör en GIS-ingenjör?

GIS-ingenjörer får allt större betydelse inom exempelvis samhällsplanering, miljövård, transporter, bygg- och anläggningsarbeten samt fastighetsbranschen. Allt fler börjar inse vilket stöd GIS ger vid planering och när beslut ska fattas.

GIS står för geografiska informationssystem och GIS-ingenjörens uppgift är att samla in, lagra och analysera den geografiska informationen, men också att presentera informationen så överskådligt och tillgängligt som möjligt.

Geografisk information är data om sådant som vi ser i vår omgivning. Det kan till exempel vara information som visar var tomtgränserna går, hur stora husen är och hur djupa sjöarna är. GIS-ingenjören skapar möjligheter för andra att förstå den geografiska informationen. Jobbet kan innehålla allt från att samla in, sammanställa och analysera data från olika källor till att presentera slutresultatet.

Framtidsutsikter för GIS-ingenjör

GIS-ingenjörerna är en liten yrkesgrupp och det finns därför brist på GIS-ingenjörer vilket leder till en hög efterfrågan. Det finns ingen prognos för fem och tio års sikt för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för GIS- och kartingenjörer

36 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020