Är du Sveriges nästa GW?

Drömmer du om att jobba med att lösa brott? Då kan du plugga kriminologi redan på gymnasiet! Du kan läsa till exempel psykologi och juridik anpassat till studiet av brott.

Är du Sveriges nästa GW?

Frossar du bland tillströmningen av dokumentärer och podcasts om brott? Fascineras du av tuffa inspektörer i kriminalserier som Beck och Criminal Minds? Engagerar du dig i den heta valfrågan om brott? Intresseras du av beteendevetenskap och vill lära dig förhörsmetoder och att detektera lögner? Då kanske du vill plugga kriminologi på gymnasiet!

Kriminologi - stort intresse bland unga!

Om ovanstående påståenden stämmer in på dig så är du inte ensam! Sökningarna på kriminolog/kriminologi hos oss på gymnasium.se ökade med hela
239% det senaste året. Mystiska mordgåtor, nervkittlande brottsutredningar och vässade förhörsledare är mer än bara inslag i populärkultur. Det finns en hel vetenskap bakom!

Du kan plugga kriminologi redan på gymnasiet!

Flera gymnasieskolor har snappat upp det ökade intresset och erbjuder fördjupande kurser inom kriminologi. Profilen erbjuds inom högskoleförberedande program som ger en bred ingång till vidare studier. Att läsa kriminologi som profil på gymnasiet är möjligt inom Samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap eller inom inriktningen juridik på ekonomiprogrammet. Vilka skolor som erbjuder detta kan du se här.

Vad betyder kriminologi?

Ämnet kriminologi betyder studiet av brottslighet. Det kan innebära allt från att tolka och använda lagtexter till att utreda brottsfall och vad som får människor att begå brott. På ett program med profilen kriminologi kan ämnen som psykologi, juridik och retorik vara anpassade till profilen.

Vad pluggar en då?

Sociologi och psykologi är viktiga beståndsdelar av kriminologiämnet. Du kan alltså till exempel lära dig om hur samhället påverkar individer i förhållande till kriminalitet och hur individen själv kan tänkas reflektera över konceptet att begå brott. Juridik är såklart också en viktig del. Du får undersöka hur rättssystemet fungerar och bekanta dig med den gamla hederliga lagboken. Det finns många intressanta aspekter av detta trendiga ämne!

Källor: Nationalencyklopein

Annonser