Gymnasieutbildningar du inte visste att du kunde få poäng för

Det finns utbildningar med inriktning på juridik och samhälle. Sen finns det utbildningar där du lär dig luftakrobatik och hur du blir en influencer. Känner du att du vill sätta dina dolda ambitioner på prov och få poäng i det? Då kan dessa inriktningar passar dig!

Det finns utbildningar med inriktning på juridik och samhälle. Sen finns det utbildningar där du lär dig luftakrobatik och hur du blir en influencer. Känner du att du vill sätta dina dolda ambitioner på prov och få poäng i det?- Då kan dessa inriktningar passar dig.

Om du är bekväm på hästryggen

Har du kanske en filmisk dröm om att bli lika tillbakalutad som Clint Eastwood på hästryggen eller älskar att kombinera bågskytte och hästridning? På Praktiska Gymnasiet i Södertälje får du, när du studerar naturbruksprogrammet, välja Westernridning som tillval. Du får då kombinera gymnasiestudier med frisk luft och hästar samtidigt som en inriktning många inte kan mäta sig med. Du kan läsa mer om det här.

Lär dig mattrender och odling från självaste Tareq Taylor

För elever med intresse för odling, gastronomi och hållbarhet ger Naturbruksprogrammet på Hvilan Gymnasium dig en inblick i biologi, ekologisk odling och mattrender. Detta för att du ska få en unik kompetens som efterfrågas av odlare och företagare inom restaurangbranschen. På gymnasiet utbildar även mästerkocken Tareq Taylor, som skapat den unika utbildningen Odling och Gastronomi. Gå direkt till sidan här.

Om du är nya cirkusstjärnan

Att stå på scenen mitt i strålkastarljusen och träna cirkus i Cirkus Cirkörs circus hallar tillsammans med artister och högskoleelever, kan du göra redan redan i gymnasiet. På S:t Botvids Gymnasiums estetiska program får du en förberedande cirkusutbildning som kan ta dig världen runt. Under programmet får du möjligheten att medverka i Cirkus Cirkörs olika evenemang och skapa dina egna föreställningar, där du under studierna samtidigt lär dig de konstnärliga ämnena regi och trampolin. Följ länken på denna sida.

Att lära dig serieteckna

Är bild och bildberättande något som tilltalar dig? Utveckla din kreativitet och nyfikenhet på Uppsala estetiska Gymnasium. Där du får arbeta både traditionellt som digitalt med digitala verktyg för illustration och animation. Mycket i utbildningen vänder sig istället till dig som vill lära dig mer om serier och bildberättande, för att då utveckla din förmåga att illustrera. Läs mer om programmet via denna länk.

Influencerinriktningen

Slutligen finns programmet vid namn Creative program med inriktning på influencer, där du får öva på kreativa uttryck och kan välja att fördjupa dig i det du gillar mest: Sociala Medier. Inriktningen Influencer kommer lära dig hur du skapar en blogg med text och content. Detta kommer du få som grund om du alltid har längtat efter att bli en influencer i framtiden. Gå vidare på denna sida för att läsa mer.

Annonser