3 framgångsrika UF-företag som drivs av gymnasieelever!

Har du en bra idé om en produkt eller en tjänst och skulle vilja starta ett företag? Vi på gymnasium.se reder ut hur det går till när man startar och driver ett UF-företag och berättar om 3 olika framgångsrika företag som drivs av gymnasieelever!

UF företag gymnasiet

Har du en bra idé?

Går du i gymnasiet och har en idé om en produkt eller tjänst som du skulle vilja att folk fick upp ögonen för? Då kan du starta ett UF-företag! gymnasium.se förklarar vad Ung Företagsamhet är och presenterar tre olika UF- företag som lyckats med sina idéer!

Vad är ett UF- företag?

Ung Företagsamhet är en ideell organisation som utbildar grundskole- och gymnasieelever i entreprenörskap genom en utbildning som kallas UF-företagande. Med hjälp av utbildningen kan du som elev starta och driva ett företag under ett läsår och skapa en produkt eller en tjänst som du tycker saknas eller skulle vilja ha! Din idé måste inte vara en helt ny uppfinning utan kan vara en produkt som redan finns, men som du tycker ska förbättras.

Utbildningen

Du kan välja att antingen vara ensam i ditt UF-företag eller driva företaget tillsammans med klasskompisar. Ett UF-företag består vanligtvis av tre till fem medlemmar. 

När du/ni väl har en idé är det dags för själva genomförandet. Alla UF-företag måste ha minst en rådgivare, det vill säga en person kan stötta er genom arbetet. Rådgivaren ska inte vara en förälder eller lärare – utmaningen ligger i att hitta en person som kan bidra med erfarenhet och kunskap som kan vara till nytta för UF-företaget. 

Efter att ha hittat och kontaktat en rådgivare måste UF-företaget skriva en affärsplan. Affärsplanen ska bland annat beskriva företagets affärsidé, prissättning av er vara eller tjänst, vilka konkurrenter ni har samt en budget. 

Under UF-året har företaget möjlighet att ställa ut på mässor, delta i tävlingar och medverka på olika event. För att sammanfatta och avsluta UF-året ska företaget skriva en årsredovisning. 

Alla moment får du hjälp med av lärare, rådgivare och ditt regionala UF-kontor.  

framgångsrika UF företag

Tre UF-företag med olika idéer! 

High Five UF

UF-företaget High Five UF på Danderyds gymnasium i Stockholm vill motverka psykisk ohälsa bland unga.

– Det är ett stort samhällsproblem och vi vill göra en förändring. Vi ville göra något som vi önskar att vi hade haft när vi var yngre. Vi startade företaget för att försöka lösa problemet, säger Julia Linette Ulug, vd i UF-företaget, i en intervju med Aftonbladet (Aftonbladet, 2019-05-08).

UF-företaget vänder sig till unga tjejer mellan 10 till 14 år och besöker skolor, föreningar och idrottsklubbar. 

– Vi håller i ”funshops”, roliga workshops, där vi försöker skapa en gemenskap i gruppen. Vi har gruppdiskussioner, föreläser om psykisk ohälsa och så kör vi lite lättare fysisk aktivitet, säger Julia Linette Ulug. 

Julia Linette Ulug är en av Aftonbladets Ungdomshjältar 2019.

Rawstraw UF 

För Rawstraw UF var hållbarhet i fokus när de tog fram sin affärsidé. Företaget, som kommer ifrån Malmö, skapar naturliga sugrör av svenskt råghalm. För att ta fram sugröret fick de experimentera. Till en början försökte de skapa sugröret av gelatin, majsstärkelse och äppelrester, men det gick inget vidare. Det var först när en av studenternas mamma påminde om att det tyska ordet för sugrör är "strohhalm" som de kom på hur de skulle göra. 

– Då fattade vi att det var just halm vi skulle använda oss av, säger företagets vd Anna von Gross, i en intervju på Ung Företagsamhet Sveriges sajt. 

Efter att ha fått kontakt med en halmtakläggare  och en bonde i skånska Hörby visade det sig att råghalmen hade alla de egenskaper som behövdes för att skapa förnyelsebara sugrör. Produktionen satte igång och UF-resan tog fart – mot succé. 

Rawstar UF blev Årets UF-företag 2019 och fick representera Sverige på EM i franska Lille. 

Fläckväck UF

Fläckväck UF affärsidé är att sälja smarta fläckborttagningspennor. 

– Affärsidén är att sälja fläckborttagningspennor som man kan ta med sig och ta direkt på plagget och så försvinner fläcken direkt, säger Matilda Stahlgård från Fläckväck UF i en intervju med tidningen fPlus. (fPlus, 2019-02-11)

Affärsidén föddes efter att en av UF-företagets medlemmar varit i USA och upptäckt pennorna. När de slutligen hittat ett företag i Sverige som säljer fläckborttagningspennorna valde de att bli återförsäljare. 

Ett av UF-företagets framgångsrecept när det handlar om att marknadsföra företaget har varit sociala medier. 

– Vi tror att man kan bygga upp ett starkt varumärke på sociala medier genom att följa, dela och gilla andras konton, säger Mathilda Stahlgård. 

Fläckväck UF vann tävlingen Årets Affärsplan 2019 i Göteborgsregionen. 

Vill du veta mer om hur det är att driva UF-företag?

gymnasium.se egen podcast Gymnasievalspodden gästas av Saga och Malin som berättar mer om hur det är att driva ett UF-företag!

Källor: Ung Företagsamhet, Aftonbladet, fPlus


Annonser