Lär dig mer om lärling

För dig som är intresserad av en kombination mellan teori och praktik under dina gymnasiestudier, så är en lärlingsutbildning passande för dig. Som gymnasielärling studerar du samtidigt som du jobbar. Öka din attraktivitet på arbetsmarknaden tidigt!

Lär dig mer om lärling

För dig som är intresserad av en kombination mellan teori och praktik under dina gymnasiestudier, så är en lärlingsutbildning passande för dig. Som gymnasielärling studerar du samtidigt som du jobbar. Öka din attraktivitet på arbetsmarknaden tidigt.

Vad innebär en lärlingsutbildning?

När du väljer en lärlingsutbildning, delar du din studietid i två: mellan skolan och din arbetsplats. En bra utväg för dig som uppskattar att sätta dina kunskaper på prövning. Som gymnasielärling blir du anställd hos ett företag under en begränsad tid och får ett anställningskontrakt (Gymnasial Lärlingsanställning). I samband med din lärlingsanställning får du även en lärlingslön som ersättning. Lärlingsplatser utökar din arbetslivserfarenhet och ger dig de bästa förutsättningarna när du väl kliver ut i arbetsmarknaden. Det är ett steg närmare för dig och uppnå din självständighet.

Nära samarbete mellan skolan och företagen

För att försäkra att gymnasieeleverna får ut det bästa utav lärlingsutbildningen behövs ett kontinuerligt samarbete mellan skolan och företaget. På plats hos arbetsgivaren får du en handledare som har ansvar för dig och din utveckling. Din handledare kommer utrusta dig med relevanta kunskaper och färdigheter anpassade utefter arbetsmarknadens aktuella behov. Dessutom ser skolan till att du får de kunskaper som uppfyller målen för din utbildning. Tillsammans arbetar både skolan och företaget med att hjälpa dig forma din framtid. I slutet av din gymnasietid är du inte begränsad till bara en yrkeskarriär, lärlingsutbildningen förbereder dig även inför högskolestudier.

Skillnaden mellan en yrkesutbildning och en lärlingsutbildning

Det finns ingen större skillnad mellan dessa två utbildningar. Lärlingsutbildningen är en variant av en yrkesutbildning. Som lärling spenderar du som sagt minst halva din studietid på en eller flera arbetsplatser, vilket inte är fallet för övriga yrkesprogrammen. På ett vanligt yrkesprogram krävs minst 15 veckor på en eller flera arbetsplatser.

Vilka program omfattar lärlingsutbildningen?

Se alla lärlingsutbildningar här!

Källa: Skolverket

Annonser