S och MP överens om att gymnasiet blir obligatoriskt

Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens i sin skolpolitik om att gymnasiet ska bli obligatoriskt. De vill också se högre lärarlöner och mindre klasser.

gymnasiet-obligatoriskt

Foto: Martina Huber/Regeringskansliet

Socialdemokraterna och Miljöpartiet överens om att gymnasiet blir obligatoriskt

Miljöpartiet och Socialdemokraterna är överens om att gymnasiet ska bli obligatoriskt. Partierna har i regeringsförhandlingarna enats om skolpolitiken, som är ett mycket viktigt område som båda partierna gick till val på. Förutom att göra gymnasiet obligatoriskt handlar det också om högre lärarlöner och mindre klasser.

Skolan är det första området som partierna är överrens om i regeringsförhandlingarna och kanske även det viktigaste. Både Miljöpartiet och Socialdemokraterna gick till val på skolan och nu vill de visa att de har enats om hur förskola, grundskola och gymnasium ska förändras de närmaste åren.

– Det ska bli en jämlik skola där så fort en lärare ser att en elev behöver hjälp så ska hjälpen vara på plats, säger Gustav Fridolin, språkrör för Miljöpartiet.

Förändringar i skolan

Både förskoleklassen och gymnasiet för elever som är upp till 18 år gamla blir obligatoriskt. Det ska anställas fler i skolan, barngrupperna ska bli mindre och fler speciallärare ska utbildas och anställas.
Lärarna ska också få högre löner, vilket ska göras möjligt genom ökade statsbidrag och dialog med parterna, uppger SVT.

Obligatoriskt gymnasium

– Många börjar gymnasiet, men när det blir lite motigt hoppar många unga av. Det gör att de får väldigt svårt att få ett jobb. Vi vill garantera att alla insatser sätts in så fort man ser att någon är på väg att hoppa av, säger Gustav Fridolin till DN om varför de vill göra gymnasiet obligatoriskt.

Vidare säger Gustav Fridolin till DN:

– Svaret på skoltrötthet kan inte vara att lämna skolan och aldrig få ett jobb. Svaret måste vara insatser som gör att alla klarar av skolan.

Folkpartiet kritiska mot obligatorisk gymnasieskola

Socialdemokaraterna och Miljöpartiet har haft det relativt enkelt att komma överrens gällande skolfrågan då de har samma syn på mycket inom området. Det pågår separata sidoförhandlingar med Vänsterpartiet om bland annat vinster i välfärden, men eftersom det förmodligen inte får riksdagsmajoritet förväntas inga stora förändringar i just den frågan.

Nuvarande utbildningsminister Jan Björklund är däremot kritisk till uppgörelsen och då framförallt gällande att göra gymnasiet obligatoriskt:

– Obligatoriskt gymnasium kommer att kraftigt öka utslagningen av ungdomar i den svenska skolan. I synnerhet med deras reform att alla ungdomar ska få läsa in högskolebehörighet. Det vore en olycklig väg att gå. Många ungdomar skulle få en krossad självkänsla, säger han till TT.

Lärarförbundets ordförande är nöjd

Både Socialdemokraterna och Miljöpartiet lovade inför valet satsningar på skolan på över 11 miljarder om året när förslagen är införda.

– Det här är en stor seger för lärarna, att en miljardsatsning på lärarlöner blir verklighet. Nu krävs uppställning och ansvarstagande från alla partier för lärarkrisen. Det måste bli ett slut på tvära kast och ryckighet i skolpolitiken, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén till DN.

Källor: Svt.se; Dn.se

[Facebook:like]

Annonser

Du kanske också är intresserad av: