Nej till obligatoriskt gymnasium

I ett tillkännagivande till regeringen den 9 april slogs det fast att gymnasiestudier fortsatt ska vara frivilliga . Det ska inte heller vara obligatoriskt att läsa in grundläggande högskolebehörighet på yrkesprogram. Att gymnasiet ska vara obligatoriskt var tidigare ett vallöfte från Socialdemokraterna, men en stor gymnasieutredning har nu tillsatts för att reda ut vilka åtgärder som behövs i den svenska gymnasieskolan.

Nej till obligatoriskt gymnasium

Nej till att gymnasiet ska vara obligatoriskt

Den 9 april slogs det fast att gymnasiestudier ska fortsätta vara frivilliga i ett tillkännagivande till regeringen. Det ska inte heller vara obligatoriskt att läsa in grundläggande högskolebehörighet på yrkesprogram, utan detta ska även i fortsättningen vara en rättighet. Att gymnasiet ska vara obligatoriskt var tidigare ett vallöfte från Socialdemokraterna, men en stor gymnasieutredning har nu tillsatts för att reda ut vilka åtgärder som behövs i den svenska gymnasieskolan.

Fler elever ska fullfölja gymnasiet

Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic presenterade nyligen direktiven för en omfattande gymnasieutredning. I gymnasieutredningen ska undersökas vilka åtgärder som ska vidtas för att fler elever ska påbörja och fullfölja sina gymnasiestudier. Idag är det 20 procent av de som påbörjar en gymnasieutbildning som inte fullföljer den. Grundorsaken till att utredningen tillsätts är att det idag är avgörande på arbetsmarknaden att ha en fullföljd gymnasieutbildning.

– Det är nästan en förutsättning för att få jobb, säger Aida Hadzialic till Altinget.

I utredningen ska det även undersökas hur alla nationella program ska ge grundläggande behörighet till högskolan, hur elever i gymnasieskolan ska kunna få det stöd de behöver, hur introduktionsprogrammen ska fungera bättre och hur alla nationella program ska kunna innehålla ett estetiskt ämne.

Utredningen leds av Helen Ängmo

Skolverkets överdirektör Helen Ängmo har blivit utsedd att leda utredningen. Hon menar att utredningen ändå kan komma att föreslå obligatoriskt gymnasium och obligatorisk högskolebehörighet.

– Det går inte att utesluta, säger Helen Ängmo till Altinget.

Det är fortfarande regeringens målsättning att alla nationella program ska ge grundläggande behörighet till högskolan.
Helen Ängmo ska vara klar med utredningen senast den 30 juni 2016.

Källor: regeringen.se; lararnasnyheter.se; altinget.se

[Facebook:like]