Idéburen skola - vad är det?

Idéburna skolors riksförbund är en organisation som arbetar för en samhällsnyttig och icke-vinstutdelande skola präglad av mångfald och utveckling.

Det finns såväl förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och eftergymnasiala skolor som är idéburna.

Idéburen skolaVad innebär idéburen skola?

Det finns många begrepp inom skolvärlden. Det finns kommunala och fristående gymnasieskolor. Det finns konglomerat, investmentbolag, huvudmän och näringsidkare för att nämna några. Något som inte alla känner till är att det finns ett förbund för idéburna skolor. Här förklarar vi och reder ut begreppet idéburen skola.

Bland de fristående skolorna finns ett förbund som kallas Idéburna skolors riksförbund. Detta är branschorganisationen för Sveriges idéburna friskolor. De jobbar för en samhällsnyttig och icke-vinstutdelande skola präglad av mångfald och utveckling.

Mer konkret arbetar förbundet med nationell opinionsbildning och för talan för de idéburna friskolorna vid statliga utredningar och i samtal med politiska företrädare. Det finns ett tjugotal gymnasieskolor i Sverige som är idéburna skolor. Som medlemmar i organisationen kan de påverka skolfrågor och få sina åsikter framburna i politiken.

Det här gör Idéburna skolors riksförbund

• bygger en utvecklingsstruktur mellan myndigheter, de politiska företrädarna och de idéburna friskolorna.
• är ett forum för dialog, utbyte och utveckling.
• ett ungt förbund som växer och ständigt utökar sina verksamhetsområden
• erbjuder skolor kostnadsfri juridisk rådgivning cch bjuder in till utbildningar och föreläsningar.

För dig som elev innebär idéburen skola framförallt att du får en försäkran om att vinsten återinvesteras i verksamheten. Förutom gymnasieskolor finns det förskolor, grundskolor och eftergymnasiala skolor som är idéburna.

Idéburna gymnasieskolor:

[Facebook:like]

Tips på andra artiklar:

Annonser

Du kanske också är intresserad av: