Läxhjälpstyper

Två tjejer som pluggar tillsammans

Intensivkurser inför nationella prov

Det finns många företag och organisationer som anordnar intensivkurser inför nationella prov. På dessa kurser får du till exempel gå igenom uppgifter och tal från tidigare års nationella prov samt gå igenom exempel-uppgifter. Dessa kurser sker ofta på helgen så att du som elev ska få undervisning under en eller två heldagar. För att du ska få så bra undervisning som möjligt delas eleverna ofta in i grupper med andra elever som ligger på ungefär samma kunskapsnivå och/eller som vill uppnå samma betyg.

Räknestugor

Vissa företag erbjuder så kallade räknestugor. Ibland kan dessa vara en del av en intensivkurs inför nationella proven, medan andra företag och organisationer ger räknestugor exempelvi s en kväll i veckan under hela terminen. På räknestugorna får du lösa mattetal med en kunnig lärare till hands som kan ge dig den hjälp du behöver. Ofta är dessa räknestugor inriktade på matte eller fysik, så se till att kolla upp i förväg ifall de även erbjuder hjälp i andra ämnen.

Högskoleprovskurser

Inför högskoleprovet, som går av stapeln en gång på höstterminen och en gång på vårterminen, finns det kurser att gå där du övar dig på just den typ av uppgifter som ingår i högskoleprovet. Det kan vara ett alternativ både för dig som ska skriva provet för första gången och för dig som vill höja ditt resultat. Högskoleprovet är uppdelat i olika delar och på kurserna kan du välja att fokusera på en specifik del som exempelvis matte-delen eller få hjälp med hur du ska tänka på varje del. I kurserna får du öva dig på uppgifter från tidigare högskoleprov, tips för att besvara frågorna på ett effektivt sätt samt får diskutera i grupp.

Sommarkurser

För dig som vill bli extra förberedd inför kommande skolår eller inför att börja gymnasiet erbjuder en del företag och organisationer speciella sommarkurser. Du kan då få hjälp med exempelvis matematik under en period när du är ledig från skolan och därför kan fokusera helt på det du lär dig på sommarkursen. På så sätt får du alla förutsättningar för att få ett så bra resultat som möjligt under det kommande skolåret genom att redan ha fått en introduktion i en kurs eller ett ämne.

Studieteknik

Det finns också kurser som hjälper dig att förbättra din studieteknik. Du får då tips och råd om hur du pluggar så effektivt som möjligt och lär dig vilket inlärningssätt som passar bäst för just dig. Exempelvis kan du få lära dig olika minnestekniker. Kursernas fokus är på hur du som individ lär dig bäst för att kunna lägga så lite tid som möjligt på läxor.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: