Läxhjälp online

Tjej med hörlurar som pluggar

Var hittar jag läxhjälp på nätet?

Läxhjälp online erbjuds idag som ett alternativ för dig som vill kunna sitta hemma vid din egen dator i lugn och ro och få hjälp med dina läxor och skolarbeten. Det finns både gratissajter, som drivs av exempelvis kommuner eller ideella organisationer såväl som sidor där du får betala för vissa typer av tjänster som till exempel Allakando läxhjälp och SmartStudies läxhjälp.

Hur fungerar läxhjälp på nätet?

Det finns olika typer av läxhjälp via nätet. På vissa sidor kan du få hjälp genom att chatta med lärare som finns tillgängliga. De är ofta online under vissa dagar och tider och kan ge hjälp i utvalda ämnen som till exempel matematik. På andra sidor finns det möjlighet att ställa frågor och få svar av andra elever i olika forum eller prata med andra elever om skolarbeten i speciella chattrum eller online-klassrum.

Andra sätt att få läxhjälp på internet är att läsa speciella guider som tar upp ämnen som studieteknik, att plugga till nationella prov eller till högskoleprovet, hur man skriver en labbrapport eller en krönika. På en del hemsidor har du också tillgång till videofilmer med lösningar på mattetal, ibland kan du behöva vara medlem på en sida eller betala för att få tillgång till detta.

Vad kostar läxhjälp online?

En del läxhjälp online är gratis och finns tillgänglig antingen för alla eller för exempelvis dig som bor i en specifik kommun. På andra hemsidor kostar läxhjälpen online, det kan då vara en kostnad för alla funktioner eller endast för vissa funktioner. Det kan handla om en engångskostnad eller en viss kostnad per månad.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: