Kan man börja gymnasiet i Sverige efter att ha bott utomlands?

07 feb 2022
Hej!

Jag har lovat en svensk familj i Iran att undersöka en gymnasiefråga. Den gäller deras son som går i 9:an i en internationell skola där huvudspråket är engelska. De flyttade till Iran när pojken var liten så han kan inte prata så bra svenska men förstår rätt mycket. (Han har alltid gått på internationell skola med utbildningsmaterial från England eller USA.)
Familjen tänker flytta tillbaks till Sverige. Men hur ska de gå tillväga beträffande gymnasiet för sonen?

Hur, när och var ska de söka? Hur hittar de olika gymnasieprogram? Finns det engelsktalande gymnasier att välja på?
Om det inte finns valmöjlighet att hitta engelsktalande har han möjlighet att gå i en svensk gymnasium? Får han möjlighet att lära sig svenska?
Finns det något sätt för pojken att själv få kommunicera med någon syokonsulent via ZOOM eller liknande på engelska?

Tack på förhand för er hjälp!

07 feb 2022

För att gå ett gymnasium i Sverige måste man uppfylla behörighetskraven du kan läsa om här. Där ingår att man har läst svenska i grundskolan. Men det finns internationella skolor som inte kräver svenska. De är dock inte så många men de som finns hittar du här: https://www.gymnasium.se/sok/international-baccalaureate

Mitt tips är att familjen kontaktar den gymnasieskola som han vill börja på i Sverige. Det är rektorn på gymnasieskolan som avgör om man kan tillgodoräkna sig utländska gymnasiebetyg och då söka genom så kallad fri kvot.

Man kan göra prövningar i svenska som visar att man kunskaperna som krävs men om han inte har svenska kunskaper på grundskolenivå är det kanske Introduktionsprogrammet som passar bäst innan han kan börja på ett nationellt gymnasieprogram. På inriktningen Spårkintroduktion fokuserar man på att lära sig det svenska språket så att man sedan kan söka vidare.

Be gärna familjen läsa på om detta och kontakta skolorna i kommunen de ska bo i för information och hjälp med ansökan. De kanske kan ordna ett videomöte på engelska för att diskutera detta.

Hoppas de hittar en passande skola för sonen där de ska bo!

Vänligen/ Petra,SYV