Hur gör jag för att åka på utbytesår?

01 nov 2021
Jag har funderat på att åka på ett utbytesår under åk 2 och jag har lite frågor. När man kommer hem, har man en garanterad plats på samma gymnasium och linje, eller blir man utan gymnasium? Måste jag prata med någon på skolan innan jag ansöker till att åka på ett utbytesår?

11 nov 2021

Hej!

Vad spännande med att åka på utbytesår!

När du har bestämt dig för att studera ett år utomlands på High School är det dags att leta efter en organisation som arrangerar sådana resor. Det är bra att vara ute i god tid så du hinner planera och förbereda allt inför dina studier utomlands. När du åker kommer ditt år vara behörighetsgrundande men beroende på vilket program du går i Sverige kan du behöva gå om ett år när du kommer tillbaka. Du behåller din plats på skolan, så när du kommer hem kan du antingen återgå till din klass om du läst motsvarande kurser utomlands, eller börja med de som går ett år under. Detta beror som sagt på vad du missar från ditt program hemma medan du är borta.

Du kan kontakta din skola i samband med att du kontaktar organisationen du vill åka med för att vara ute i god tid och hinna se över vad du kan tillgodoräkna och hur du ska gå tillväga.

Här kan du läsa mer om att studera utomlands: https://www.gymnasium.se/utlandsstudier/

Lycka till! / Hannah, SYV