👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag söka Tandläkarprogrammet med utländsk utbildning?

27 jul 2019
Hej!
Min dröm är att bli en tandläkare.. Jag har studerat utomlands och ska tillbacka till Sverige för att läsa universitet.
Jag har fått i alla ämnen över 90%.. mitt lägsta betyg är 90%. Kan jag gå in i tandläkare programet? Jag fattar inte hur pojenger fungerar.
Jag har läst fysik och kemi och belogi och mattematik.

28 jul 2019

Vad roligt att du vill bli tandläkare! För att bli tandläkare är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Poängen man söker med när man säker till högskola/universitet är snittbetyget/meritvärdet från gymnasiet. Om du har gått gymnasiet utomlands så kommer dina betyg att räknas om så att du får ett svenskt meritvärde. Det hittar du information om här.

När du vet ditt svenska meritvärde blir det lättare att titta på antagningsstatistiken (det kan man göra på bland annat UHR.se) och se vilka chanser du har att komma in. Tänk på att du behöver ha läst svenska i gymnasiet för att kunna gå en högskoleutbildning på svenska (det ingår i grundläggande behörighet till högskolan).