Sök utbildning 👉

Vilket program passar om jag vill bli barnmorska?

28 maj 2019
Hej, jag går i 8:an och har velat bli barnmorska sedan jag var liten. Men nu när det är snart dags för gymnasieval, så vet jag inte vilket program jag ska gå på. Om det är natur eller samhälle? Jag är också stressad över mina betyg, de är inte riktigt som jag hade förväntat mig. Finns det något program som behöver bara låga meritpoäng och som kan hjälpa mig till att bli en barnmorska?

29 maj 2019

Vad kul att du vill bli barnmorska! För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet och där krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Så det är dessa kurser som du behöver ha med i din gymnasieutbildning.

Du kan få detta från de flesta högskoleförberedande program bara du kollar med skolan att man kan läsa naturkunskap 2 som individuellt val. På Samhällsvetenskapsprogrammet till exempel har man inte naturkunskap 2 så den behöver du lägga till i ditt individuella val för att du ska få behörigheten. Det kan även finnas skolor som har en specialvariant av Vård-och omsorgsprogrammet som ger behörighet till Sjuksköterskeprogrammet. Kolla med de skolor du funderar på att söka till vad de kan erbjuda. Alla skolor har också olika antagningspoäng som varierar från år till år. Antagningsstatistik kan man kolla här.