Sök utbildning 👉

Vilka universitetsutbildningar kräver Matematik E?

16 apr 2008
Hej!

Jag undrar på vilka universitetsutbildningar det finns krav på att man har betyg i matematik E. Jag vill gå ett naturprogram, och jag har hittat ett gymnasium där de erbjuder alla NV - ämnen förutom just matemarik E. Annars finns det andra skolor med "rena" NV - program som alternativ. Därför undrar jag hur viktigt det egentligen är med matematik E - kursen. Och så var det en sak till, hur är det med matematik diskret. Vad är det egentligen och till vilka utbildningar krävs den?

Tacksam för svar
MVH

Hej!

Ansökningarna till högskola och universitet ändras allt som oftast så det bästa du kan göra är att ta kontakt med högskoleverket www.hsv.se för att se vad som kommer att gälla när det blir aktuellt för dig att söka.

Matematik diskret är en fördjupning i matematik och den kommer efter matematik E och är därför ytterligare lite "svårare" men så vitt jag vet finns det finns utbildningar som kräver att man ska ha läst den kursen för att komma in.

Vänligen Maria
Studentum AB