Vad händer om jag får F i engelska?

25 apr 2018
Hej!
Jag går just nu i åk 1 SA programmet. Vi närmar sig att klara ettan snart och då är jag glad över det eftersom jag har alltid önskat mig och väntat mig för att byta min skola!, men nu så ser jag igen att det blev komplicerad igen, och jag är så jävla stressad över det och har tappat helt min intresse för plugget, grejen är att jag fick F i hörförståelse i ämnet ENGELSKA 5, fast jag vet ej än om hur kommer jag få för LÄSA O SKRIFTLIG, även muntlig vet jag ej än för att har inte fått de än! Men ifall om jag tänka mig att de är godkända får jag verkligen ändå F i kursen!!?? Måste jag gå till sommarskola o läsa allt om igen fast det är bara hörförståerlse som är kvar! Ifall om jag måste till sommarskola blir det något problem med byten? E det så att Platserna kommer ej finnas kvar för mig fast om jag är i kö i en annan skola också!?. Det känns som det är orättvisst och jag är jätte ledsen över det, är rädd att kunna inte fokusera mer på min studieplan och få F i ett annat ämne också:(.
Tack!
Vänliga hälsningar

26 apr 2018

Det låter som att du behöver prata med din lärare i engelska om detta så du får reda på vad som gäller för dig. Jag kan nämligen inte svara på några frågor om ditt betyg eftersom det är din lärare som bestämmer det. Sedan kan du också prata med din Studie-och yrkesvägledare om att byta skola så kan du få lite hjälp med det och förstår hur det går till. Du behöver inte vänta på att terminen ska ta slut för att byta skola. Läs mer om att byta skola eller program här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/byta-gymnasium-gymnasieprogram-5302.

Här kan du läsa om vad som kan hända om man får F i gymnasiet: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051. Och för att veta vad som skulle kunna hända i ditt fall ifall så måste du som sagt prata med din lärare. När du har gjort det kommer du troligtvis inte känna dig så orolig längre.