Om jag läser om ett år, får jag läsa upp mina betyg?

04 sep 2017
Om jag läser om ett år får jag eller inte läsa upp mina betyg eller är det bättre att läsa komvux

06 sep 2017

Det är rektorn som tar beslutet om att låta dig läsa om ett år. Oftast handlar det om att man har fått flera F på ett och samma läsår. Rektorn måste också kunna se att du har svårt att följa med i undervisningen för att du ska få gå om året. Läser du om ett skolår läser du kurserna där du har fått F, och om det finns särskilda skäl kan du även få läsa om kurserna där du har blivit godkänd. Om du läser en kurs två gånger kommer det högsta betyget att tas med i ditt slutbetyg. Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare och din rektor om det. Här kan du läsa lite mer om att läsa om ett år: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/f-i-betyg-5051.
Om det däremot handlar om att du inte känner dig helt nöjd med betygen och vill höja de, så kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att skriva prövningar. Då skriver du ett eller flera prov och får ett betyg på det sättet. Du kan också göra prövningar på komvux efter gymnasiet för att höja dina betyg. Som sagt är det bra om du vänder dig till din studie- och yrkesvägledare som kan hjälpa dig hitta en väg som passar dig bäst!
Lycka till! /Aranja, SYV