Kan jag tacka ja till min plats och till att stå som reserv?

25 jul 2017
Hej!
Jag sökte flera val i två kommuner. Jag var antagen för tredje val som är i min kommun, men inte i den första valet som är i andra kommun (jag är i reservplats för den första valet). Jag behöver veta om jag kan stanna i reservplats för den första valet och tacka ja för den tredje i fall jag inte kommer i den första.

28 jul 2017

Om de två kommunerna du har sökt till har samverkansavtal, som innebär att du som är folkbokförd i en kommun som har samverkansavtal med andra kommuner, kan söka och bli antagen på samma villkor till de program som erbjuds i samverkansområdet. Är det friskolor söker alla på samma villkor oavsett var man än bor. Du kan läsa mer om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/riksintag-2495. Om skolorna du har sökt till är kommunala skolor och kommunen inte har ett samverkansavtal med din kommun är det oftast andrahandsmottagning som gäller.

När du loggar in på antagningskansliet som gäller för din kommun och kan se antagningsresultatet kan du välja att tacka ja till den plats du har blivit antagen på, som i detta fall är ditt tredje val. På samma plats kan du även välja att tacka ja till att stå som reserv på alla valen ovanför den du har blivit antagen på, alltså val 1 och 2. Alltså, kan du tacka ja till din plats och ja till att stå som reserv. Om du sedan blir antagen på ett val där du står som reserv kommer du automatiskt att flyttas upp till det valet och alla valen under denna nya plats stryks, inklusive den du blev antagen på vid den slutgiltiga antagningen. Blir du inte antagen på ett av valen där du står som reserv, står du kvar på ditt tredje val förutsatt att du har tackat ja till det valet. Du kan läsa mer om detta på ditt antagningskanslis hemsida, du kan hitta det antagningskansli som gäller för din kommun (och den kommun där skolorna du har sökt till ligger) på denna lista: www.antagningskanslier.se.

Den första reservantagningen börjar i slutet av juli under antagningskansliernas ansvar. Då är det bra om du tittar in lite då och då för att se hur det ser ut med din reservplacering. Den andra reservantagningen börjar vid skolstart när skolorna själva tar över reservantagningen. Om du inte har blivit antagen på t.ex. ditt förstahandsval och ändå är intresserad av platsen, kan du vid den andra reservantagningen kontakta skolan direkt för att se om de kan ta emot fler elever. Du kan läsa lite mer om reservantagningen här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagning-gymnasiet-2311.

Lycka till! /Aranja, SYV