Söka till gymnasiet med anpassad studieplan

08 okt 2016
Hej!
Jag är orolig och nervös och alla lärare jag har frågat säger olika saker...
Jag har sedan julen 2015 haft lite "psykiska problem" vilket gör att jag inte kan gå i skolan heltid. Så jag, min mamma, min lärare och rektorn kom överens om att göra en anpassad studieplan så jag kommer bara läsa tolv/tretton ämnen. Vilket i sin tur betyder att jag inte har lika många ämnen att få poäng i och då sänks mitt meritvärde. Jag är jätteorolig och har räknat ut att om jag får 180 poäng om jag har samma betyg i ämnena jag kommer läsa, och i skolan jag jättegärna vill komma in på så behöver man minst 187,5. Kan man söka till skolan och säga att jag inte har läst alla ämnen efter det skolan, jag och BUP har kommit överens om? Eller är det kört?

09 okt 2016

Tråkigt att höra att du känner dig orolig och nervös inför kommande studieval! För att komma in på de nationella programmen på gymnasiet behöver du godkända betyg i minst 8 ämnen för de yrkesförberedande programmen och 12 ämnen för de högskoleförberedande programmen (se mer detaljer här:

Utöver det kan jag dels nämna att ingen vet exakt vilken antagningspoäng det kommer vara i framtiden då det beror på vilka som söker en utbildning och vilka betyg de har. Därför kan det vara klurigt att säga exakt om dina 180 poäng räcker eller inte. Utöver det finns det även något som kallas för "fri kvot" vid antagningen till gymnasiet för de elever som har särskilda skäl. Om detta gäller dig eller inte är svårt att säga utan att veta mer om din situation men det kan vara ett möjlighet för dig att komma in via det annars om poängen inte räcker. För att ta reda på mer om detta rekommenderar jag att du pratar med studie- och yrkesvägledare på din skola för att se om det kan vara aktuellt för dig eller inte. Det står lite mer information om detta här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/antagningspoang-fri-kvot-4547

Utifrån din fråga, nej, i mina öron låter det inte alls som att det är kört för dig!

Lycka till med dina framtida studier // Anders, SYV