Vilka ämnen behöver jag läsa för att bli tandläkare?

25 sep 2016
hej !!!
jag heter alwan, en elev från oxievångskolan jag har kommit nys till sverige för ett år sen, och jag vet inte väl bra på regler i sveriges utbildning för att jag är här så kort tid
i så fall jag vill bli tandläkare och jag vet inte hur går det , vilken ämne måste jag va godkänn på ??? vilken eller vilka gymnasium ska jag änmal mig på ?? vad är eras råd för mig ......
jag är intresserat att få svar från er

kan ni var snäll och ge mig typs hur det funkar
hoppas att få svar snabbt

mvh Alwan

26 sep 2016

Hej Alwan,

Kul att höra om dina framtidsplaner! För att bli tandläkare behöver du dels ha den grundläggande behörigheten till högskolan vilken du enklast kan få från alla de högskoleförberedande programmen. Sedan behöver du också ha läst dessa kurser: Matematik 4, Biologi 2, Kemi 2 och Fysik 2.

Naturvetenskapsprogrammet med naturvetenskapsinriktning är ett val som du med fördel kan göra då alla de ovanstående kurserna ingår där. Du kan även läsa något av de övriga programmen men då behöver du se till att du har läst dessa kurser eller att läsa till dem efter gymnasiet för att därmed kunna bli tandläkare.

Vilket gymnasium du kan välja beror lite på var du bor men du kan med fördel söka efter det via hemsidan: www.gymnasium.se

Lycka till med dina framtida studier! // Anders, SYV