Vad ska jag läsa för att arbeta med bilteknik?

05 feb 2010

Min son vill gå en inriktning inom fordon, bilteknik, bilbyggare eller liknande i gymnasiet.
Han vill fortsätta på högskola efter gymnasiet.
Men alla FP (fordonsprogram) vi hittat ger inte de poäng som krävs för fortsatta studier, utan han måste då gå Komvux.
Vilket program/skola ska han söka för att få de poäng som ger honom valmöjligheten att studera vidare på högskolan?

Mvh
Pelle

Hej!

Tyvärr ger inte alla fordonsprogram högskolebehörighet. Det är också svårt att säga vad han ska läsa utan att veta vad han vill söka för utbildning på högskolan.

Jag skulle råda er att kontakta de skolor ni är intresserade av och som har Fordonsprogrammet och se över vilka valbara kurser som finns. Alla Fordonsprogram ska åtminstone erbjuda Matematik B och C. Dessa går att komplettera med individuellt val. Utbudet på kurser kan respektiva skola svara på om ni kontaktar dem. För att få behörighet till högskoleutbildningen Maskiningenjör med inriktning mot fordonsteknik bör han ha läst Ma D, Fy B och Ke A.

Det finns ett Teknikprogram som inriktar sig mot fordon. Följ länken för att läsa mer om Teknikprogrammet (TE), inriktning Fordon. Naturvetenskapsprogrammet (NV) ger också behörighet till högskola/universitet där han kan inrikta sig mot fordon.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar