Studera till lingvist i Sverige

21 jan 2010
Hej Gymnasium,

Förlåt för att jag mejlar er, men det finns några frågor som måste svaras av en person som arbetar med gymnasiet.

Först: jag har aldrig varit i Sverige, vilken gör det svårt att hitta en gymnasieskola i vilken att gå. Jag har gått i det amerikanska skolprogrammet i nio år.

Andra: min familj och jag tänker bosätta oss i Sverige om ett och en halv år. När det händer, måste jag veta var som jag ska gå i skolan. Vi tänker bo i Göteborg, Lund eller Malmö, men vi ska välja vårt sätt när jag vet.

Tredje: Jag talar inte bäst svenska. Det är lite svårt att förstå allt vad svenska sajter säger.

Fjärde: Vi bosätter oss i Sverige för många motiv. För att vi vill inte längre vara i USA. För att vi har familj i Sverige. För att jag måste öva min svenska. Men det är mest för att jag ska bli lingvist, och det skulle vara lättare i Europa.

Tack!

Det är bra att vara ute i god tid!

För att hitta gymnasieskolor i städer som Göteborg, Lund eller Malmö kan du följa dessa länkar:

Gymnasieskolor i Göteborg

Gymnasieskolor i Malmö

Gymnasieskolor i Lund

Där hittar du gymnasieutbildningar som ges i respektive stad. Du kan också precisera din sökning med specifika program, kategorier eller fritextsök. Där kan du tillexempel söka på Lund som plats och språk som kategori, eller lingvist som frisök!

Om du är osäker på det svenska språket kan du söka till gymnasieutbildningar som ges på engelska.

Här hittar du skolor som erbjuder IB-programmet, där man undervisar på engelska

Lycka till!

Linda