Vilket gymnasieprogram ska man gå för att bli Pilot?

17 sep 2009
Hej! Jag tänkte fråga om hur höga intagningspoäng det är om man vill bli pilot ? Har också hört att man måste vara stark fysiskt och psykiskt stämmer de ? Samma har jag hört att man får göra några "tester" när man ska bli pilot och se om man klarar av det ? Och till en sista fråga Vilken linje ska man gå om man vill bli pilot ?

MVH
elvira

Hej Elvira,
Intagningspoängen till flygförarutbildningar på gymnasienivå förändras från år till år. Du får ta kontakt med den skola som du är intresserad av och höra med dem om intagningspoängen.

När det kommer till antagningskrav för att bli pilot finns det krav på att man ska ha god syn, hörsel och vara frisk. För att garantera detta gör man en läkarundersökning. Man kan även göra psykiska tester för att se om man klarar av pressen som kommer med jobbet.

För at bli pilot kan du redan på gymnasiet läsa en flygförarutbildning, bland annat i Arvidsjaur. Det finns också eftergymnasiala utbildningar att välja. Då kan det vara bra att ha gått ett tekniskt eller naturvetenskapsprogram på gymnasiet.

Du hittar gymnasieprogram och gymnasium med flyginriktningar här

Lycka till!

Med vänlig hälsning,