Så blir du personlig tränare

Vad gör en personlig tränare? Hur blir man en personlig tränare? Vi berättar mer om yrket och hur du ska plugga på gymnasiet för att bli det.

Så blir du personlig tränare

Personlig tränare – Hitta utbildning på:

Barn - och fritidsprogrammet

Hur blir man personlig tränare på gymnasiet?

Om du vill arbeta som personlig tränare så kan du gå tillväga på flera olika sätt. Du kan till exempel läsa PT-utbildningar på Yrkeshögskolan, folkhögskolor eller via utbildningar som anordnas av gym och träningsanläggningar. Men du kan även studera på högskola under tre år vilket öppnar upp för jobbmöjligheter på högre nivå som till exempel friskvårdskonsulent.

Om du vill läsa tränarprogrammet på en högskola så behöver du ha godkänt i följande ämnen:

• Grundläggande behörighet
  • Idrott och hälsa 1
  • Matematik 2a/2b/2c
  • Naturkunskap 2
  • Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

Vad gör en personlig tränare?

Personlig tränare -  vilket även kan ingå i yrkeskategorierna Friskvårdskonsulent och Hälsopedagog – arbetar med att hjälpa och vägleda personer med deras tränings, friskvård, kost och hälsa. Oftast arbetar en personlig tränare på ett gym där de hjälper gymmets kunder med olika övningar, tekniker och maskiner som de använder för att träna. En av de viktigaste aspekterna för en personlig tränare är att analysera och lyssna på kunden för att kunna veta vad kunden behöver för hjälp med sin hälsa och friskvård. Det innebär att en personlig tränare skapar träningsscheman, ger kostråd och ser till att kunden gör de övningar som är bäst lämpade, för att sedan följa upp och analysera resultatet. Förutom att arbeta på ett gym så kan en personlig tränare vara egen företagare och frilansa mellan olika kunder och gym.

Framtidsutsikter för personlig tränare

Inom yrket som personlig tränare är det i dagsläget en hård konkurrens om jobben då det är ett populärt yrke som förenar fritid med arbete. Arbetsförmedlingen har inte utfört någon arbetsmarknadsprognos inför framtiden för yrket, vilket innebär att det är svårt att veta hur de kommande fem till tio åren kommer att se ut för de som är utbildade inom yrket som personlig tränare.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en personlig tränare?

30 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

divider

Bra val av gymnasieprogram:

divider

« Tillbaka till alla yrken inom Hälsa & sjukvård