Så blir du nagelterapeut

Vill du utbilda dig till nagelterapeut på gymnasiet? Här hittar du mer information om yrket, lön och vilket gymnasieprogram du ska välja.

Så blir du nagelterapeut

Nagelterapeut – Hitta utbildning på:

Hantverksprogrammet

Hur blir man nagelterapeut på gymnasiet?

Vill du bli nagelterapeut är det ett bra val att läsa gymnasieskolans hantverksprogram, till exempel med inriktning hår- och makeupstylist eller mode- och trendstylist. Det finns även många privata skolor som erbjuder utbildning till nagelterapeut. Kontrollera att den utbildning du är intresserad av är så omfattande att den ger tillräckliga yrkeskunskaper.

Vad gör en nagelterapeut?

Som nagelterapeut måste du ha känsla för färg och form, fingerfärdighet och ett stort intresse för att jobba med olika typer av människor. Som nagelterapeut bygger du upp naglarna, förstärker och förlänger med olika metoder och material. Du filar, målar och dekorerar även naglarna. Som nagelterapeut utför du även traditionell manikyr och pedikyr. Yrket går helt enkelt ut på att skapa vackra naglar.

Det är ett kreativt yrke, som även handlar om att kunna ge god service. Många nagelterapeuter arbetar som egenföretagare.

Framtidsutsikter för nagelterapeuter

Manikyrister/nagelterapeuter arbetar på en liten marknad, delvis tillsammans med hudterapeuter. På senare år har nagelterapeuterna blivit mer kända och efterfrågan på manikyr har ökat, något som lett till fler arbetstillfällen. Arbetsförmedlingen har dock ingen specifik prognos för just detta yrke.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en Nagelterapeut

25 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021