Så blir du massör

Vill du bli massör? Vet du inte vilket gymnasieprogram du ska välja? Här hittar du mer info om yrket och lönen som massör.

Så blir du massör

Massör – Hitta utbildning på:

Barn- och fritidsprogrammet  Vård- och omsorgsprogrammet

Hur blir man massör på gymnasiet?

Utbildning till massör ges främst på privatägda skolor och yrkeshögskolan. Bra val av gymnasieprogram kan till exempel vara Barn- och fritidsprogrammet eller Vård- och omsorgsprogrammet.

Vad gör en massör?

I jobbet som massör använder man sina händer som arbetsredskap och ger människor behandling genom tryck och töjning. Många som besöker massören gör det för att få hjälp med någon typ av problem, som smärta eller värk, eller för att förebygga problem i muskler. En del tar massage som avslappning eller för välbefinnande.

Det är väldigt vanligt att massörer driver eget företag och då tar emot kunder på sin klinik såväl som åker ut på företag för att ge behandlingar. En hel del personer utbildar sig till massör som komplement till sin huvudsyssla.

Framtidsutsikter för massörer

Det finns ingen prognos från Arbetsförmedlingen om hur arbetsmarknaden kommer se ut för massörer.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar Massörer och massageterapeuter?

25 000 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Kropps- och skönhetsvård
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida