Så blir du mäklare

Vill du bli mäklare? Vill du veta vilket gymnasieprogram du ska välja för att bli mäklare? Vad tjänar en mäklare? Läs mer här!

Så blir du mäklare

Mäklare – Hitta utbildning på:

Samhällsprogrammet  Naturprogrammet

Försäljnings- och serviceprogrammet

Hur blir man mäklare på gymnasiet?

För att bli mäklare krävs en eftergymnasial utbildning på högskola eller universitet. Därför kan det vara smart att välja ett högskoleförberedande gymnasieprogram till exempel Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) eller Naturvetenskapsprogrammet (NA). Vill du hellre gå en mer praktisk utbildning på gymnasiet kan Handels- och administrationsprogrammet (HA) vara en bra grund inför en framtida karriär som mäklare. Tänk bara på att välja till kurser så du får högskolebehörighet om du väljer ett yrkesförberedande gymnasieprogram.

Vad gör en mäklare?

Som mäklare förmedlare du kontakter, avtal och affärer rörande fast och i viss mån lös egendom, det vill säga villor och andra småhus, bostadsrätter, andelslägenheter och andra kommersiella fastigheter. I arbetsuppgifterna ingår att skapa kontakter mellan köpare och säljare och att hjälpa parterna till ett avtal. Som mäklare är det viktigt att du är opartisk i din relation mellan köpare och säljare. För yrket är det bra med god social kompetens och goda kunskaper i juridik, byggnadsteknik och ekonomi.

Framtidsutsikter för mäklare

Bostadsmarknaden påverkas av konjunktur och ränteläge, vilket i sin tur påverkar efterfrågan på mäklare. Idag väljer många att utbilda sig till mäklare vilket gör att konkurrensen om de jobb som finns är stor. Arbetsförmedlingen gör bedömningen att det kommer vara hård konkurrens om jobben på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en Mäklare?

40 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020