Så blir du marknadsförare

Vill du jobba som marknadsförare efter gymnasiet? Här hittar du info om vad en marknadsförare gör, tjänar och vilken utbildning man ska ha.

Så blir du marknadsförare

Marknadsförare – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Försäljnings- och serviceprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man marknadsförare på gymnasiet?

Under gymnasiet kan bra program att läsa för att bli marknadsförare vara Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet eller Handels- och administrationsprogrammet. För att arbeta med marknadsföring måste du oftast ha studerat ekonomi, marknadsföring eller samhällsvetenskap på högskola eller universitet. Det kan också vara bra med praktisk erfarenhet från försäljning eller journalistik. Vid vissa högskolor och universitetet finns utbildningar som är speciellt inriktade mot marknadsföring. Det är också vanligt att läsa ekonomiprogrammet med inriktning marknadsföring.

Vad gör en marknadsförare?

Traditionellt är marknadsförarens huvuduppgift att lägga upp marknadsförings- och reklamplaner för produkter eller tjänster. Du planerar och utformar marknadföringsinsatser. Du samarbetar ofta med reklambyråer för att utforma reklam och marknadföring.

Arbetet marknadsföring är ett oerhört stort område där du som marknadsförare kan arbeta med otroligt många olika arbetsuppgifter. Några olika arbetsuppgifter du har som marknadsförare är att genomföra marknadsförings- och reklamkampanjer, analysera marknadsundersökningar eller ta fram reklamprodukter.

När du arbetar som marknadsförare på ett större företag är du ofta del av en marknadsavdelning, där du samarbetar med flera personer. Du kan även vara ensam ansvarig för marknadsföringen i en organisation.

Framtidsutsikter för Marknadsförare

Arbetsförmedlingens prognos gäller för marknadsförare och marknadsanalytiker och visar att det finns medelgoda chanser till jobb på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar Marknadsanalytiker och marknadsförare?

47 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp & marknadsföring
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida