Så blir du logoped

Drömmer du om att jobba som logoped? Då har du kommit rätt! Här kan du hitta information om vad yrket innebär, vad du behöver plugga på gymnasiet och lön för logoped.

Så blir du logoped

Logoped – hitta en utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet*

Naturvetenskapsprogrammet

* Kräver tilläggskurs i Naturkunskap 2 för behörighet

Så blir du logoped på gymnasiet

Tips på program att välja på gymnasiet för dig som vill bli logoped är Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet, men alla högskoleförberedande program går bra. Eftersom logopedutbildningen är tvärvetenskaplig och innehåller lingvistik, psykologi och medicin kan det vara bra att välja ett gymnasieprogram som innehåller ett eller flera av dessa ämnen. Är du mest intresserad av psykologi kan Samhällsvetenskapsprogrammet inriktning Beteendevetenskap passa bäst, och känner du ett större intresse för den medicinska delen kan Naturvetenskapsprogrammet vara mest intressant.

För alla högskoleförberedande program, förutom Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet, behöver du lägga till kurser i Naturkunskap 2 och/eller matte 2 för att bli behörig till fortsatta studier till logoped.

Efter gymnasiet utbildar du dig till logoped på logopedutbildningen på universitetet. Logopedutbildningen är 4 år och finns i dagsläget i Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala. För att få arbeta som logoped krävs en legitimation, vilken du kan ansöka om hos Socialstyrelsen efter godkänd examen.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till logoped på universitetsnivå.

Vad gör en logoped?

En logoped hjälper människor som har svårt att kommunicera på grund av tal- och språksvårigheter, men också de som har svårt att svälja och äta. Logopeder arbetar med att utreda, diagnosticera och behandla olika typer av kommunikationsproblem hos både vuxna och barn. Logopeder ingår ofta i team och samarbetar med till exempel läkare, psykologer, fysioterapeuter och arbetsterapeuter. Logopeder arbetar vanligtvis inom hälso- och sjukvård, till exempel vid sjukhusens logopedmottagningar och rehabiliteringsverksamhet.

Framtidsutsikter för en logopeder

Enligt Arbetsförmedlingens prognoser finns det stora möjligheter till arbete som logoped. Även på fem års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att arbetsmöjligheterna är goda. Prognosen gäller för hela landet.

Källa: Saco, SCB, Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för logopeder

33 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020