Så blir du boendestödjare

Boendestödjare – hitta en utbildning på: Vård- och omsorgsprogrammet Om du vill arbeta som boendestödjare efter gymnasiet behöver du plugga Vård- och omsorgsprogrammet. För att du ska komma in på Vård- och omsorgsprogrammet krävs det att du har godkända betyg från grundskolan i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik samt minst fem andra ämnen.

Boendestödjare

Boendestödjare – hitta en utbildning på:

Vård- och omsorgsprogrammet

Så blir du boendestödjare på gymnasiet

Om du vill arbeta som boendestödjare efter gymnasiet behöver du plugga Vård- och omsorgsprogrammet. För att du ska komma in på Vård- och omsorgsprogrammet krävs det att du har godkända betyg från grundskolan i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik samt minst fem andra ämnen. Efter tre års studier på gymnasiet är du sen redo att börja arbeta som boendestödjare!

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till boendestödjare på universitetsnivå.

Vad gör en boendestödjare?

Som boendestödjare hjälper du människor som på något sätt behöver hjälp i hemmet för att klara av vardagen. Det kan till exempel handla om personer med psykisk funktionsnedsättning där du som boendestödjare hjälper hen att klara av de vardagliga utmaningarna. Det centrala i arbetet är att boendestödjaren kommer hem till den som behöver hjälp och att boendestödjaren arbetar tillsammans med, och inte åt, den som behöver din hjälp.

Som boendestödjare blir du en viktigt pusselbit för att planera och genomföra vardagssysslor, allt för att människor med funktionsvariationer ska kunna hanterar vardagen i hemmet och i samhället. Det kan till exempel vara att handla, hjälpa till med matlagning och städning. Men det kan också innebära att du hänger med på aktiviteter utanför hemmet tillsammans med personen som är i behov av hjälp. Du behöver vara bra på att anpassa ditt boendestöd till varje enskild person då det kommer krävas olika insatser beroende på vilka behov som den specifika individen har.

Framtidsutsikter för en boendestödjare

Arbetsförmedlingen har för tillfället ingen framtidsprognos för yrket som boendestödjare. Utöver en utbildning inom vård-och omsorgsprogrammet kan vanliga krav för en anställning innehålla att du ska vara mogen till sättet, empatisk, stabil, pedagogisk och visar på en god samarbetsförmåga.

Källa:SCB

Vad tjänar en [boendestödjare]?

29 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2022

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom Vård- och omsorg
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida