Så blir du logistiker

Hur blir man logistiker på gymnasiet? Vad gör en logistiker? Här kan du läsa mer om yrket logistiker och hur du ska välja i gymnasiet.

Så blir du logistiker

Logistiker – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man logistiker på gymnasiet?

För att kunna arbeta som logistiker krävs det oftast att du har en högskoleutbildning, men du kan även jobba som logistiker om du har en gymnasieexamen och har erfarenhet av yrket. Logistik är ett relativt brett yrke utbildningsmässigt vilket innebär att finns flera olika utbildningar på högskolenivå som leder mot logistikbranschen. Ekonomiprogrammet och teknikprogrammet på gymnasiet är relevanta utbildningar att studera om du vill fortsätta plugga mot yrket som logistiker på högskolenivå.

Om du vill studera till logistikingenjör inom industriell ekonomi på högskola så krävs det att du har en grundläggande högskolebehörighet från gymnasiet samt att du har godkänt i Matematik 3b/3c (alternativt C). Utbildningen mot flygtransport och logistik kräver samma behörighet samt godkänt i Engelska B, Matematik 3b/3c och Samhällskunskap 1b/1a1 och 1a2.

Vad gör en logistiker?

Som logistiker ansvarar och planerar du transport av material, information och betalmedel för företag, både internt och externt. Det gäller att rätt sak ska vara på rätt plats vid rätt tid, så det gäller att logistikern har en bra syn över företag, material, transporter, flöden och produktion för att på det mest effektiva sättet förflytta materialet, informationen eller betalmedlet.

Dina arbetsuppgifter blir att planera och göra bedömningar av olika transporter och beräkna lagerytor för att sedan kalkylera fram planer och scheman så att logistiken löser sig smärtfritt. Det är ett avancerat yrke som kräver att du är analytisk, samarbetsvillig och duktig på att lösa problem.

Framtidsutsikter för logistiker

I dagsläget är det en liten konkurrens om jobben för de som utbildar sig till logistiker, vilket innebär att det är goda arbetsmöjligheter. Arbetsförmedlingen utför dock ingen långsiktig prognos över yrket, vilket innebär att det finns ingen information om hur arbetsmöjligheterna kommer se ut om fem till tio år.

Källa: Arbetsförmedlingen

divider

Vad tjänar en logistiker?

44 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

divider

« Tillbaka till alla yrken inom Tekniskt arbete