Så blir du lantmätare

Vill du utbilda dig till lantmätare? Vill du veta vilket gymnasieprogram som är bäst att läsa? Här hittar du mer info.

Så blir du lantmätare

Lantmätare – Hitta utbildning på:

Natur  Teknik

Hur blir man lantmätare på gymnasiet?

Det är bra att läsa ett högskoleförberedande gymnasieprogram om du vill bli lantmätare. Utbildningar inom lantmäteri ges inom högskolan och universitetet och det finns program av olika längd.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till Lantmätare på universitetsnivå.

Vad gör en lantmätare?

En lantmätare kan ha tekniska, juridiska och ekonomiska arbetsuppgifter. Men oavsett vad man arbetar med som lantmätare kretsar allt runt geografisk information på något sätt. En lantmätares tjänster efterfrågas av privatpersoner, kommuner, företag och statliga verk och arbetstillfällena finns i både privat och offentlig sektor.

Om du vill arbeta med att förädla fastigheter och bygga infrastruktur kan du utbilda dig till en traditionell lantmätare, med tyngdpunkten inom juridik och ekonomi, då får du en mycket bred utbildning som ger många möjligheter till olika arbetsuppgifter.

Vanliga arbeten är förrättningslantmätare, exploateringsingenjör, fastighetsvärderare och fastighetsförädlare. Många av landets lantmätare är anställda som just förrättningslantmätare vid Lantmäteriet eller vid kommunala lantmäterimyndigheter. Alla arbeten handlar i stor utsträckning om hur mark och vatten, våra fastigheter, används och förädlas. All mark i Sverige är indelad i fastigheter, som kan vara bebyggda eller bestå av exempelvis jordbruksmark eller skog.

Väljer man att utbilda sig till teknisk lantmätare får man också en bred utbildning. Stora arbetsområden är uppbyggnaden av information om fastigheter och dess geografi, vilket i sin tur utgör underlag för framställning av kartor, samt att göra analyser med hjälp av geografiska informationssystem (GIS).

Som lantmätare kan man arbeta med utveckling, utbildning, forskning, planering med mera.

Framtidsutsikter för Lantmätare

Enligt Arbetsförmedlingen så kommer konkurrensen om jobben som lantmätare vara mycket liten under de kommande fem åren. Detta innebär att arbetsmöjligheterna för lantmätare kommer vara mycket goda både just nu och i framtiden.

Källa: Lantmateriet.se, Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en Lantmätare?

44 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

divider

Bra val av gymnasieprogram:

divider

« Tillbaka till alla yrken inom Tekniskt arbete