Så blir du gruvarbetare

Är du intresserad av att jobba inom industri, bygg och anläggning? Då kanske gruvarbetare är något för dig! Läs mer här om hur du blir gruvarbetare, info om jobbet som gruvarbetare, löner och hur du blir gruvarbetare på gymnasiet!

Gruvarbetare – Hitta utbildning på:

El- och energiprogrammet  Bygg- och anläggningsprogrammet

Hur blir man gruvarbetare på gymnasiet?

För dig som vill arbeta i en gruva i framtiden är gymnasieskolans el- och energiprogram, fordons- och transportprogram, industritekniska program eller bygg- och anläggningsprogram bra val. Några gymnasieskolor erbjuder bygg- och anläggningsprogrammet med valbar inriktning mot bergteknik med riksintag. Det finns även utbildningar inom Yrkeshögskolan med inriktning mot bergarbete. Bergarbetare utbildas också internt inom företagen.

Inom den kommunala vuxenutbildningen anordnas det också bergarbetarutbildningar.

Vad gör en gruvarbetare?

Som bergarbetare är det ditt jobb att se till att den malm som är intressant att bryta når markens yta. Bergarbetare har olika roller i processen; borra, spränga, skrota och efter det transportera malmen från gruvan. De största arbetsplatserna finns i Norrbottens län, Bergslagen och Västerbottens län.

Säkerhetstänket är väldigt viktigt i jobbet eftersom rasrisk kan höra till arbetsmiljön i en gruva. Buller, damm, vibrationer och brist på dagsljus hör också till arbetsmiljön i gruvan. Jobbet som gruvarbetare innebär ofta att man arbetar ensam, vilket innebär att det är bra om du trivs med ensamarbete.

I takt med den tekniska utveckling som sker har bergarbetarens arbete och arbetsmiljö förändrats mycket. Tidigare var det ett fysiskt tungt och riskfyllt arbete, men idag är arbetet mycket lättare och säkrare.

Framtidsutsikter för gruvarbetare

Arbetsförmedlingens bedömning visar att bergarbetare inom gruva kommer stora möjligheter för jobb på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Gruv- och stenbrottsarbetare

42 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020