Hjälp, det blev fel! Jag vill byta skola, program eller klass

Första pirret har lagt sig, nervositeten över att träffa en helt ny klass är över. Ändå är det något som skaver. Hjälp, det blev fel! Det är vanligt att det känns jobbigt i början – här får du tips på vem du vänder dig till när det inte blev som du tänkt.

Först och främst: förändringar kan kännas jobbiga till en början. Alla känner inte sprudlande pepp över att börja en ny skola eller i en ny klass. Det är normalt att det känns jobbigt i början – ofta går det över i takt med att du lär känna dina klasskompisar. Ibland hänger känslan kvar och du börjar tänka mer och mer på vad som känns fel. Det är okej att det blir fel och det finns som tur är några saker du kan göra åt det.

Prata om vad som känns fel

Våga fråga hur det känns för dina vänner som börjat i en annan skola eller i en annan klass. Om du har någon att prata med som känner likadant kan ni stötta varandra. Känns det bra för alla andra, förutom dig? Ibland känns det så när du själv tvivlar. Men kom ihåg att det finns många som känner precis som du. Du kan även vända dig till flera vuxna på skolan för att prata om vad som känns fel. Av dem kan du få vägledning kring hur du ska tänka eller gå tillväga om du vill byta skola, program eller klass.

Vuxna som kan hjälpa dig

• SYV – kan bland annat hjälpa dig med vägledning om du vill byta gymnasium eller program.
  • Rektor – kan hjälpa dig byta klass, program och gymnasium
  • Skolsköterska och kurator – finns där för att prata om du inte trivs, är stressad eller är osäker på vad du känner.
  • Lärare – kan hjälpa dig med vägledning och att lägga upp en studieplan som känns bra.

Låt det ta lite tid

Kom ihåg att de flesta är nya inför varandra på gymnasiet. När ni lär känna varandra lite mer kan det hända att du känner annorlunda. Nya klasskompisar, ny skola och nya rutiner kan alla tillsammans göra att ovissheten känns övermäktig. Om du tvivlar på om du verkligen ska byta – våga ge det lite tid så kanske du känner dig bekväm när du fått landa lite!

Om du har bestämt dig

Om du landat i att du ska byta finns det några saker du kan göra på en gång, oavsett om det är klass, program eller skola du vill byta.

➡️ Byta gymnasium

Har du precis börjat gymnasiet kan ett byte oftast lösas ganska snabbt om det finns lediga platser på det gymnasium du vill byta till. Så börja med att ta reda på det! Har du hittat en ledig plats? Hurra! Har du inte sökt till skolan tidigare kommer de vilja se slutbetygen från nian innan du kan byta. Är det en reservplats på en skola du ansökt till har de redan dina betyg. Ta hjälp av din nuvarande skolas studie- och yrkesvägledare och rektorn som hjälper dig.

Vill du veta mer om att byta gymnasium när du hunnit gå ett tag? Kanske till och med i tvåan eller trean? Läs artikeln om att byta gymnasium.

➡️ Byta program eller inriktning

Om du vill byta program finns det några saker du behöver tänka på. Speciellt om du går ett yrkesförberedande program där det kan vara bra att byta så snart som möjligt. På de yrkesförberedande programmen lär du dig ofta grundläggande praktiska moment tidigt, vilket du riskerar att missa om du byter senare in på terminen. Vill du byta från ett teoretiskt program till ett annat, till exempel från samhällsprogrammet till ekonomiprogrammet, är det inte alltid lika bråttom då du till en början läser ungefär samma ämnen.

Vill du byta program behöver du se till att det finns en ledig plats dit du vill söka. Skolans rektor kan hjälpa dig att byta program. Prata även med din SYV som kan hjälpa dig reda ut om det är något du kan behöva läsa ikapp eller om du kan tillgodogöra dig något du påbörjat på ditt nuvarande program.

➡️ Byta klass

För att byta klass kan du prata med skolans SYV som vet om det finns lediga platser i klassen du vill byta till. Förklara vad du känner och varför det är viktigt för dig att byta. Om klassen skulle vara full kan du be rektorn att hjälpa dig byta klass vid ett senare tillfälle om någon annan elev skulle byta skola eller klass. Du kan även prata med skolsköterskan, kuratorn eller en lärare om varför du inte trivs i klassen. Det är deras ansvar att se till att eleverna trivs och mår bra – de finns där för att hjälpa dig.

Petra Paulin

Studie- och yrkesvägledare (Visa mer)
Petra är utbildad studie- och yrkesvägledare vid Stockholms universitet. Hon hjälper oss säkerställa att informationen på gymnasium.se är korrekt, om du ser Petras namn på en artikel betyder det att informationen har faktagranskats av henne. Hon har också hjälpt till att besvara många av de frågor du hittar i vårt forum "Fråga vår SYV". Petra valde att bli studie-och yrkesvägledare då hon ville hjälpa människor som befinner sig i en situation där de behöver ta ett beslut kring sitt framtida yrkesliv. (Mindre)

Om