i Skövde
Vill du veta mer?

Om skolan

Välkommen till Lichron Teknikgymnasium i Skövde

Vill du jobba i en intressant bransch som ständigt förnyas och där den tekniska utvecklingen skapar nya förutsättningar? Då är Lichron Teknikgymnasium ett smart val.

Med sikte på framtiden

Att välja en teknisk utbildning och karriär innebär att du får vara med och forma framtiden. En framtid där vi ser att allt mer i vår vardag automatiseras och att vi måste tänka på hållbar utveckling kring tillverkning av produkter.

Lichron – en liten skola med stora möjligheter

Lichron har ett nära samarbete med teknikföretag både i regionen och internationellt, och vet därmed vilken kompetens som efterfrågas. Utbildningen anpassas efter företagens behov och skolan försöker hänga med i den tekniska utvecklingen. För Lichron är det viktigt att ge eleverna förutsättningar för att bli uppskattade och attraktiva medarbetare när de går ut i yrkeslivet.

Teknikcollege

Lichron Teknikgymnasium är stolta över att sedan 2010 ha ett kvalitetssäkrat Teknikcollege. Certifieringen innebär att skola, företag och samhälle samverkar för hög kvalitet på tekniskt inriktade utbildningar.

Ett program – två yrkesutgångar

På Lichron Teknikgymnasium finns två yrkesutgångar – Automationstekniker och CNC-tekniker. Besök skolan på våra öppna hus eller ”skugga” en elev en dag för att prova vilken som passar just dig. Val av yrkesutgång gör du först i åk2. Efter utbildningen är det du som väljer hur du går vidare – börja jobba direkt, läs vidare eller kanske starta eget.

Jobbar du på skolan och vill uppdatera informationen?

Ser du något i informationen om skolan som inte stämmer? Fyll i det här formuläret för att komma i kontakt med oss.

Visa alla utbildningar på Lichron Teknikgymnasium Skövde

Andel med examen inom 3 år 93,8 78,8 2020/21
Antagningspoäng medel 188,2 2023
Lägsta antagningspoäng 125,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan