Största delen av gymnasietiden spenderas utanför klassrummet

I den här krönikan som Emil från Sveriges Elevkårer har skrivit lyfter han fram att du också ska tänka på den tid du spenderar utanför klassrummet under din gymnasietid. Det är därför viktigt att det finns en framgångsrik elevkår på varje skola.

Sveriges elevkårer

Den bästa tiden i mitt liv tack vare elevkåren

"Du kommer ha den bästa tiden i ditt liv". Det sa min musiklärare Per-Arne till mig när jag gick i nian och skulle börja gymnasiet. Jag trodde inte ett skvatt på honom då. Men oj vad fel jag hade.

Den sista terminen i årskurs 9 är omvälvande. Det är mycket som händer och många känslor blandas. Sorgen över att lämna sina klasskompisar bakom sig. Vissa känner stark framtidstro inför att gymnasiet stundar – vissa känner bara oro och stress.

Oavsett känsla så är det här med att välja till gymnasiet en svår sak. Man ska välja skola och bestämma vilket program som är mest intressant. Ofta handlar valen om kvaliteten på det som händer inne i klassrummet. Vad får du plugga om du går teknik? Hur är lärarna på den skolan?

Men det är viktigt att komma ihåg att den största delen av din gymnasietid spenderar du utanför klassrummet. Du hänger i kaféterian, engagerar dig i föreningar, träffar dina polare för att plugga eller bara ha det gött. Att gå gymnasiet är därför så mycket mer än bara lektioner och prov. Det är en unik tid där du får vänner för livet, skaffar dig mängder av nya erfarenheter, och förändras som person.

I korridoren finns ett helt liv

Detta har vi inom elevrörelsen insett. Vi har förstått att en gymnasieelev vill ha så mycket mer än enbart intressanta lektioner med duktiga lärare. I klassrummet ska det bara finnas kunskap – men i korridoren finns det ett helt liv.

Och det är därför vi tror att det ska finnas en framgångsrik elevkår på varje gymnasieskola i landet. En elevkår som tillvaratar elevers intressen som faller utanför det vi normalt sett tänker på när vi tänker på skolan.

Elevkårer ger en givande gymnasietid

Elevkårer finns idag på 340 gymnasieskolor och totalt är 93.000 gymnasieelever medlemmar i dessa. De blir det för att de uppskattar elevkårens aktiviteter. Det kan handla om alltifrån stora fester till utdelning av kanelbullar eller att sälja skolkläder till att bedriva kampanjer för att förändra något på skolan.

Oavsett vad elevkåren gör så gör den det för sina medlemmar – för att de ska ha en mer givande skoltid. Det är därför viktigt att inför valet till gymnasiet också tänka på vilken skola som har den bästa elevkåren som kan säkerställa att du får det bra på gymnasiet.

För det var precis så det blev för mig till slut. Per-Arne hade rätt – gymnasiet blev den roligaste tiden i mitt liv. Mycket tack vare att jag under tre års tid var engagerad i en elevkår.

Emil Sveriges Elevkårer

Emil Gustavsson