Det viktiga antirasistiska samtalet

Det kan vara svårt att prata om rasism och diskriminering. Med Låt Stå – Antirasism på schemat hoppas vi att samtalet ska bli enklare med hjälp av vårt metodmaterial och att barriärer bryts ned för unga att driva antirasistiska projekt.

Information från Låt Stå - Antirasism på schemat

Det viktiga antirasistiska samtalet

Jag minns när jag och en god vän på stadsbiblioteket bläddrade i en stor, tjock bok om stipendier och fonder. Vi bläddrade bland namnen på avlidna förmögna män och kom inte så mycket längre än så. Vi visste inte alls vad vi ville göra mer än att vi ville göra någonting, vi ville engagera oss.

Vi inom Låt Stå vill göra det enklare att få ekonomiskt utrymme för att engagera sig. Därför erbjuder vi ekonomiskt stöd för antirasistiska elevprojekt. Du som går på högstadiet eller gymnasiet kan få pengar för att genomföra en insats för en mer inkluderande värld.

Personligen minns jag inte alls många samtal i skolan där det gavs tid att diskutera ämnen som fördomar, normkritik och mänskliga rättigheter. Vi läste boken om förintelsen ”Om detta må ni berätta” och diskuterade nazismen och sen var den temaveckan över.

Vilka är vi och vilka är de andra?

Jag tror på mer diskussioner som fokuserar på faran det innebär att dela upp människor i vi och dem. Den mänskliga hjärnan har ett behov av att kategorisera omvärlden, det är ett verktyg för att minnas information. Vi behöver däremot akta oss för att dela in människor i olika grupper och tillskriva dessa grupper egenskaper som vi tror oss veta att de har. Varför? Jo, det bidrar till fördomar, ojämlikhet, att stereotyper förstärks och den strukturella rasismen upprätthålls.

Dagligen bedöms människor efter sitt namn och sin bakgrund när de söker jobb. Att bli bedömd efter sitt namn i rekryteringar är ett problem som drabbar både individ och samhälle. Även när det gäller valet till gymnasiet upprätthålls strukturer som håller liv i segregation. Många väljer skola enligt förväntade beteenden och skolan fortsätter att segregeras. Detta leder även till lägre resultat i skolan.

Den svåra vardagsrasismen

Det är inte enkelt att prata om rasism och diskriminering, därför gäller det att börja tidigt. Speciellt den osynliga rasismen, den så kallade vardagsrasismen, kan vara svår att komma åt eftersom den kräver kunskap för att se. Vi inom Låt Stå tror på samtalet som en arena att ställa frågor till varandra om vad begreppen rasism och antirasism egentligen ska rymma.

Hur gick det då med vårt engagemang? Det var för krångligt så vi gick med i en arrangörsgrupp istället.
Idag, några år senare, jobbar jag med att göra det enklare för sådana som jag och min goda vän att engagera sig i de här frågorna. Genom Låt Stå får du som går på högstadiet eller gymnasiet både verktyg och pengar för att genomföra en insats för en jämlik värld. Hör av dig till oss redan idag om du vill veta mer.

Linn Karlsson, Låt Stå - Antirasism på schemat

Linn Karlsson