Gör vår undersökning om gymnasievalet för chansen att vinna 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️

Yrkesambassadörerna: Sara Andersson

Saras värld kretsar runt kreativitet och viktiga beslut. Hon är fokuserad och beslutsam gällande sin karriär. Hon berättar om sin resa från den stunden hon valde sitt yrkesprogram på gymnasiet till den spännande karriär hon uppnått idag. 

sara-andersson-header

"Praktiken man har under gymnasiet öppnar ofta dörrar ut till arbetslivet som man annars inte hade fått." 

I detta avsnitt av Yrkesambassadörerna kontaktar vi Sara Andersson. Saras värld kretsar runt kreativitet och viktiga beslut. Hon är fokuserad och beslutsam gällande sin karriär. Hon berättar om sin resa från den stunden hon valde sitt yrkesprogram på gymnasiet till den spännande karriär hon uppnått idag.   

 rkesambassadoererna_Sara_Andersson

När Sara skulle välja gymnasium var det särskilt två faktorer som var viktiga – hon ville ha en dels rolig, dels inspirerande utbildning. Hon fick hjälp av en studievägledare under processen, och tillsammans kom de fram till att en yrkesutbildning var mest passande för Sara. Till slut, blev det hantverksprogrammet inriktning inredning. Vad hon skulle bli sen, visste hon inte om.

Hantverksprogrammet, vad gör man?

”Praktiken man har under gymnasiet öppnar ofta dörrar ut till arbetslivet som man annars inte hade fått.

På skolan studerade Sara och hennes klasskamrater på Hantverksprogrammet grunderna inom olika yrkesområden såsom måleri, tapetsering, kakling, osv. Utöver dessa ämnen, läste de även kurser som försäljning och marknadsföring. Sara valde att lägga till ämnen för att öka sin behörighet för eventuellt vidare studier på universitet, såsom matte b och c, historia b samt naturkunskap b.

Som på övriga yrkesprogram varvades teorin med praktiken, ett sätt för gymnasieeleverna att testa på yrkeslivet och samtidigt få arbetslivserfarenheter. En aspekt som Sara vill lyfta fram är att yrkesutbildningar passar bra för ungdomar som är “skoltrötta” och som vill jobba redan på gymnasiet. Sara hade totalt 15 veckors praktik på gymnasiet. Hon fördelade praktikperioden på olika arbetsplatser. Hon fick bland annat jobba på ett homestylingföretag, där hon fick vara med på kundmöten och styla. Genom dessa praktikplatserna hon har fått testa en hel del och komma igång med arbetslivet.

Visual merchandiser: kreativt tänkande och kundinriktat yrke!

” Kul yrke där man får vara kreativ och uttrycka sig i färg och form. Man har stor påverkan i en butik i och med sin specialistkunskap. Jag har svårt att se något negativt med yrket förutom att det sällan är heltidstjänster inom handeln. ”

Sara har varit fullt upptagen med antingen jobb eller studier sedan hon tog studenten år 2012. Hon fick nämligen en anställning direkt efter studenten i en inredningsbutik, där hon jobbade under ett år innan hon gick vidare till en yrkeshögskola. Hon är utbildad till visual merchandiser (butikskommunikatör) efter två på Entreprenörskolan, i Leksand. I dagsläget jobbar hon som avdelningsansvarig på en nyöppnad Coop-butik. Innan dess har hon jobbat som visual merchandiser på Åhléns och som butiksansvarig på museibutiken på Värmlands museum. Sara säger att hon har inte haft större problem med att hitta jobb. Det som lockade henne till yrket var bland annat kombinationen av försäljning och kreativitet, samt kundbemötandet.

yrkesambassadör-sara-andersson-visual-andersson

Hur jobbar en butikskommunikatör?   

Sara förklarar att rollen som visual merchandiser är olik från företag till företag då de har olika syn på yrket. I stora drag kan hon beskriva det som ett helhetsansvar jobb för den visuella delen i butiken. Det vill säga se till att butiken ser inbjudande och lockande ut för att få konsumenterna att vilja handla. Hon har ansvar för kampanjer, gör skyltfönster och klär skyltdockorna. Faktorer som hon måste ha i tanke och som är viktiga är kundpsykologi och köpmönster. Utefter de aspekterna kan hon planera effektivt och göra ett utmärkt jobb. En typisk arbetsdag för Sara börjar med en genomgång och en avstämning av butiken. Anledningen till det är för att åtgärda ett problem omgående ifall det skulle behövas. Därefter granskar hon försäljningssiffrorna från gårdagen och veckan för att stämma av ifall en avdelning har haft en dålig prestation. Utifrån dessa punkter kan hon antingen åtgärda problemet omedelbart eller göra en plan med butikschefen.

Många kanske tror att visual merchandising består enbart av pyssel vilket är långt ifrån verkligheten, menar Sara. Även om yrket butikskommunikatör kretsar runt kreativitet och kundbemötande, är inte det lika glamoröst som många kan påstå. Det är ett fysiskt ansträngande arbete som dessutom kräver flexibilitet.

Vad är det som får Sara att sticka ut bland alla butikskommunikatörer? För Sara har det alltid varit viktigt att jobba med något hon tycker är kul. Hon har en stor passion för sitt yrke, är alltid öppen för mer kunskap och gillar utmaningar. Hon är inte rädd att ta mer ansvar.

Som visual merchandiser är man en ledare i det visuella arbetet. Som ledare kan Sara dela med sig av sina kunskaper och coacha andra. Oftast jobbar hon självständigt med olika projekt. När det förekommer mer än en visual merchandiser, vilket kan hända på vissa företag, jobbar man tillsammans.

ykesambassadörerna-sara-andersson-tävling

E-handel + visual merchandiser = framtiden

Hur ser Sara på framtiden för butikskommunikatör? Hon säger att butiksjobb har alltid varit en stor del av handeln och kommer förbli så. Samtidigt så byggs det nya gallerior hela tiden så det finns inga bekymmer gällande arbetsmöjligheter. Hon poängterar även att företag har börjat förstå vikten med en attraktiv och säljande butiksyta, och har därför börjat anställa fler än en visual merchandiser. Hon tror däremot att rollen kommer ändras med tiden. Det kommer efterfrågas fler visual merchandisers fast på online fronten, tack vare e-handelns framfart. I Saras framtidsplaner räknar hon med att starta ett eget företag samt fortsätta jobba med visual merchandising fast som konsult i olika butiker.

Topplacering i yrkestävlingar - SM, EM och VM 

I år sker Yrkes-VM som utspelar sig i Abu Dhabi, mellan den 15:e och 18:e oktober. Tävlingen organiseras av WordSkills. Förutom VM, organiserar de även Yrkes-SM och Yrkes-EM. Syftet med tävlingarna är bland annat uppmärksamma yrkesutbildningarna och höja statusen på dessa utbildningar. Vår yrkesambassadör Sara är inte helt främmande till dessa yrkestävlingar. Hon har nämligen haft topplaceringar i alla tre. Alla tävlingar gick ut på att göra skyltfönster från grunden och sen blev man bedömd utifrån alla moment man gjorde.

yrkesambassadörerna-saraandersson-tävlingshistorikSara har sedan gymnasiet varit fokuserad på sitt mål och är passionerad över sitt yrke. Hon har fått lära mycket och växt i sin roll i samma takt. Hon vågar ta sig framåt och ta mer ansvar. Vi på Gymnasium.se vill tacka Sara för sin medverkan och önska henne stort lycka till i framtiden!

Tycker du att Saras jobb verkar intressant? Hantverksprogrammet och Handels- och administrationsprogrammet passar dig som vill bli Visual Merchandiser.

Hantverksprogrammet  Handels- och administrationsprogrammet

Om du har andra funderingar, kolla in vår yrkesguide för mer information om olika yrken! Om du vill veta mer om yrkestävlingarna och WorldSkills, klicka här

Missa inte de föregående delarna från artikelserien.

Malin Arkelöw - Målare Marcus Borojevic - Elkonstruktör

Följ oss på våra sociala medier för att inte missa andra nyheter under hösten!

yrkesambassadörerna-footer


Annonser